DR

Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se DR (flertydig). (Se også artikler, som begynder med DR)
DR
DR logo.svg
DR Byen.jpg
DR Byen, DR's hovedkvarter fra 2006 med DR's koncerthus.
Virksomhedsinformation
Tidligere kaldt
Radioordningen
(1925–1926)
Statsradiofonien
(1926–1959)
Danmarks Radio
(1959–1996)
DR (siden 1996)
SelskabsformStatsejet medievirksomhed
BrancheMassemedie Rediger på Wikidata
Grundlagt1. april 1925 (1925-04-01)
EtableringsstedKøbenhavn, Danmark Rediger på Wikidata
HovedsædeDR Byen, Ørestad, Amager
Virksom i
Danmark
NøglepersonerMaria Rørbye Rønn, Generaldirektør
Marianne Bedsted, Bestyrelsesformand
Regnskab
Resultat88,1 mio. kr. (2014)
Aktiver7.270,0 mio. kr. (2014)
Egenkapital667,9 mio. kr. (2014)
Organisation
Antal ansatte
3371 (2014)[1]
EjerDen danske stat
Eksterne henvisninger
www.dr.dk
CVR-nummer62786515 Rediger på Wikidata
OpenCorporatesdk/62786515 Rediger på Wikidata
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

DR, tidligere Danmarks Radio,[a] er Danmarks nationale public service-selskab, som formidler nyheder, kultur, underholdning og oplysning via tv, radio, dr.dk (herunder Bonanza og DRTV) og mobile platforme efter radio- og fjernsynsloven.[6]

Public service

DR skal leve op til public service-forpligtelsen.[7][8][9] Ifølge dr.dk har Radio- og tv-nævnet fastslået, at DR overholdt public service-kontrakten for perioden 2015-18.[10] Men ikke alle er enige i, at DR leverer public service:[11][12][13] Begrebet politisk service har været omtalt som mere passende.[14] Fra flere sider er der rejst massiv kritik[15] af flere programmer,[16][17][18] navnlig af "Fars pige"[19] og "Cougarjagt".[20][21] Der er opstået en debat[22] om, hvorvidt begreberne public service[23] og DR[24] bør fjernes fra hinanden,[25] for andre medier[26] kan levere public service.[27] Politisk ser der ud til at være opbakning til at lade andre aktører levere public service.[28][29] Selv en medieordfører mener, at DR risikerer at overflødiggøre sig selv;[30] det må være slut med tv-tvang;[31] så det er vel tydeligt, at ikke alle elsker DR.

Der er massiv opbakning bag udsagnet: DR's "Public service kan ligge på et meget lille sted;"[32] hvilket en analyses konklusion også er nået frem til: 62% er underholdning.[33] Politikere til højre[34] og venstre[35] side i Folketingssalen bidrager til debatten. Tilmed fagforbund[36] og Dagbladet Information[37] har bidraget til debatten om public service.

Finansiering

DR blev i perioden fra oprettelsen i 1925 indtil 2018 finansieret via en særlig betaling kaldet licens. Den blev opkrævet med et ensartet beløb pr. husstand, der angav at have et radioapparat. I 1925 var den årlige radiolicens 10 kr. I 1952 blev der indført en licens for (sort-hvidt) TV på 50 kr., som skulle betales udover radiolicensen, der på det tidspunkt var 15 kr. om året. I 1970 kom en særlig licens for husstande med farve-TV. Her var beløbet 436 kr. om året, mens radio-licensen var 64 kr. og den sort-hvide tv-licens 272 kr. Endelig blev der i 2007 som følge af husstandenes stigende digitale adgange indført en fælles medielicens, så alle, der kunne modtage DR’s programmer på tv, internet, mobiltelefon eller tablets, skulle betale den samme medielicens (som udgjorde 2150 kr. i 2007). I perioden 2007-2013 eksisterede fortsat en særlig radiolicens på et noget lavere beløb for personer, der kun havde adgang til en radio. Radiolicensen blev helt afskaffet i 2014.[38]

Den særlige finansiering, hvor husstandene selv skulle angive, at de havde adgang til radio og TV og dermed skulle betale licens, gav mulighed for, at man kunne være "sortseer", altså undlade at anmelde sit radio- eller TV-apparat og dermed spare licensudgiften. Det var et permanent problem for DR, der i tidens løb har anvendt mange tiltag fra reklamekampagner til pejlevogne for at begrænse antallet af sortseere.[39] I 2017 var der ca. 10 % af de danske husstande, der ikke betalte medielicens.[40]

I juni 2018 indgik Regeringen Lars Løkke Rasmussen III en medieaftale for 2019-2023 med Dansk Folkeparti, der ændrede DR's finansiering - på det tidspunkt omkring 4,4 mia. kr. årligt. Licensen skulle efter en overgangsperiode 2019-22 helt afskaffes, så DR fremover finansieres via det generelle skattesystem. Samtidig skulle der foretages en besparelse på 20 % på udgifterne til DR.[39][41] Finansieringen via skatterne blev iværksat i form af en reduktion af personfradraget for personer over 18 år. Hver voksen skatteyder bidrager på denne måde med det samme kronebeløb til DR's finansiering. Da medielicensen var ens pr. husstand, fik enlige dermed en besparelse på skatteomlægningen i forhold til par. Samtidig fik personer, der i forvejen ikke betalte medielicens, en skattestigning. Som følge af den vedtagne besparelse på DR's udgifter blev den ekstra fremtidige skattebetaling dog mindre end den hidtidige medielicensbetaling for den gennemsnitlige dansker.[42]

Ledelse

DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, der udpeges for fire år ad gangen. Formanden og to menige medlemmer udpeges af Kulturministeriet, seks af Folketinget, og de sidste to vælges af medarbejderne i DR. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for DR's programmer, ligesom den har personaleansvaret for DR's øverste chef, generaldirektøren, samt den øvrige ledelse.

Historie

Radiohuset på Frederiksberg, hvor DR havde hovedsæde mellem 1941-1970. DR sendte radio fra huset indtil DR's aktiviteter blev samlet i DR Byen i 2006.

Den 1. april 1925 begyndte en forsøgsordning under navnet Statsradiofonien. Virksomheden var en offentlig institution, der sendte radio via sendemaster. I 1927 blev Statsradiofonien landsdækkende ved etableringen af Kalundborg Radiofonistation. Senere kom FM-radio til med stereoudsendelser i 1960'erne. I 1990'erne begyndte DR at sende radio via DAB og senere kom netradio.

TV-Byen i Søborg, der blev taget i brug 1963-70 og fungerede som hovedsæde for DR indtil flytningen til DR Byen i 2006

I begyndelsen af 1950'erne påtog Statsradiofonien sig at udsende billeder og lyd via nye sendemaster over hele landet. Først var der kun sort/hvide-billeder, men i 1967 kom der farver og i 1988 stereolyd. I 2005 var digitalt fjernsyn så småt ved at se dagens lys, og den 31. marts 2006 blev det digitale TV-signal, DTT (DVB-T), officielt åbnet.

Efter at have haft til huse forskellige steder i København (senest i Stærekassen) flyttede Statsradiofonien i 1941 ind i det nybyggede Radiohus på Rosenørns Allé på Frederiksberg. Radiohusets Koncertsal indviedes dog først i 1945 efter besættelsen. I 1970 flyttede TV-aktiviteterne til TV-Byen, Gyngemosen i Gladsaxe. I 1999 blev det politisk vedtaget at samle alle DR's aktiviteter på én adresse med rejsegilde i 2004. I slutningen af 2006 flyttede DR ind i DR Byen i Ørestad.

Vigtige begivenheder i DR's historie

Skabelon:Denne liste mangler kilder. Hjælp gerne med at tilføje kilder.

  • 1925 – Statsradiofonien oprettes 1. april som forsøgsordning med ét radioprogram, der første år sender 3 timer dagligt. Radioen får studier hos hovedtelegrafstationen i Købmagergade i København.[43]
  • 1926 — Efter et forsøgsår blev Statsradiofonien gjort permanent ved loven om radiospredning fra 13. marts 1926.[44]
  • 1926Pressens Radioavis ser dagens lys, da radioen i samarbejde med dagbladene begynder at sende nyheder én gang om dagen.
  • 1927 – Statsradiofonien blev landsdækkende ved etableringen af Kalundborg Radiofonistation.
  • 1928 — Statsradiofonien flytter til nye, lejede lokaler på Axelborg i København.
  • 1931 — Radioen indleder flytningen til egne lokaler i den nye radiofonibygning "Stærekassen" ved Det Kgl. Teater i København. Radioens pausesignal med folkemelodi fra ca. år 1300 tages i brug.
  • 1932 — Radiokoret oprettes.
  • 1939 – Omkring 80 pct. af landets husstande har nu radio. Radiounderholdningsorkestret blev oprettet.
  • 1941 — Radioen flytter fra ”Stærekassen” til det nyopførte Radiohus på Frederiksberg.
  • 1945 – Radiohusets koncertsal indvies.
  • 1949 — Kontorlokaler i Radiohuset indrettes til forsøgs-tv-studie.
  • 1951 – Radioens P2 havde premiere 1. oktober, og dagen efter var der premiere på Statsradiofoniens første officielle tv-udsendelser.
  • 1951 – Verdens første kvindelige kapelmester, Grethe Kolbe, blev ansat.
  • 1958 — Radiorådet udskrev i 1958 en arkitektkonkurrence om et tv-hus på en tom grund ved Gyngemosen i Gladsaxe.
  • 1959 – Statsradiofonien ændrede navn til Danmarks Radio med virkning fra 1. november 1959 som følge af loven om radiospredning fra 3. juni 1959. Loven fastslår for første gang, at Danmarks Radio er en selvstændig offentlig institution.[45]
  • 1960 – Første regionale radioudsendelser gik i luften fra Aabenraa, Aalborg, Aarhus, Odense, Næstved og Rønne.
  • 1961 — Byggeriet af TV-Byen gik i gang.[46]
  • 1963 – Radioens tredje radiokanal, P3, havde premiere 1. januar. Den skulle fortrinsvis sende populærmusik for de yngre lyttere.
  • 1964Radioavisen afløste "Pressens Radioavis".
  • 1965TV-Byen i Gladsaxe indvies. Allerede i 1963 var dele af huset klar til brug, men det store kontorhus kom først til i 1970.[47]
  • 1965 — Premiere på udsendelsen af TV-Avisen 15. oktober.
  • 1967 – Første farveudsendelse blev sendt, i farvesystemet PAL, over forsøgs-UHF-senderen i Gladsaxe.[48]
  • 1967 – Forsøg med farve-tv fra Rangstrupsenderen på K7.
  • 1968 – De første radioudsendelser i stereo sendtes på FM, efter det amerikanske multiplex-system.
  • 1968 – Første farve-TV-transmission til hele landet fra de olympiske vinterlege i Grenoble.[48]
  • 1969 — Danmarks Radio begynder at optage tv-udsendelser i farve.
  • 1970P3 blev omlagt til stereoudsendelser, som den sidste af Danmarks Radios tre radiokanaler.
  • 1971 – De unge, som siden 2011 har set meget lidt TV, er født efter 1971; især TV-avisen fravælger de unge;[49] dermed hører 1971 til de betydeligste år på denne liste, for dette år blev den sidste højfrekvente TV-seer født.
  • 1978 — For første gang er der flest licenser til farvefjernsyn: 1.074.830 licenser mod 739.985 sort-hvide.[50]
  • 1978TV-Avisen sendtes fra 2. oktober i farver; og Danmarks Radio rundede 2.500 ansatte.[51]
  • 1983Tekst-tv havde premiere (forsøgsudsendelser allerede i 1976 med 50 udvalgte abonnenter). TV-Avisen flyttede samme år fra Radiohuset til TV-Byen.
  • 1988NICAM, et digitalt lydsystem til TV, blev indført. TV-stereotransmission startede i København.
  • 1988 – Lørdag d. 1. oktober brød den nystartede kanal, TV2, DR's monopol på at transmittere landsdækkende TV.
  • 1991 – TV-stereotransmission dækkede herefter også resten af landet.
  • 1992 – Registrering af, hvor mange minutter pr. døgn hver gennemsnitsdansker så TV, startede: I 1992 var TV-kiggeriet 143 minutter pr. døgn.[52]
  • 1996 – Danmarks Radio ændrede navn til DR;[53] samtidig blev websiden dr.dk åbnet.
  • 1996DR2, DR's anden TV-kanal, åbnede. Den sendtes via satellit og fra et begrænset antal jordbaserede sendere, fortrinsvis omkring København.
  • 1999 – DR vedtager opførslen af DR Byen med en estimeret pris på 2,9 milliarder kr.
  • 2006 – DR overskred budgettet for DR koncerthuset med mindst 100 millioner kroner;[54] ifølge DR Nyheder kostede DR Koncerthuset 500 DR-medarbejdere jobbet og en overskridelse på 1,6 milliarder.[55]
  • 2000Radiohuset og TV-Byen sælges for 790 millioner kr.[56] som led i finansieringen af DR Byen
  • 2006DR Byen, som kostede 4.690 millioner kroner,[57] blev taget i brug.
  • 2006 – 31. marts åbnede det landsdækkende DVB-T-net. Herefter havde alle danskere adgang til både DR1 og DR2 i digital version.
  • 200715. februar stoppede udsendelserne på langbølge fra Kalundborg Radiofonistation efter 80 år.
  • 2007– TV2 afslørede, at DR’s medarbejder Jeppe Nybroe[58] begik fejl, mens han rapporterede fra Irak;[59] resultatet af afsløringen blev, at Nybroes ansættelse i DR ophørte,[60] men DR gav alligevel Nybroe et gyldent håndtryk på næsten en million kr.[61]
  • 2008 – Som en del af DR's kulturarvsprojekt blev en del af DR's radio- og TV-arkiv gjort tilgængeligt via Bonanza på dr.dk/bonanza.
  • 2009DR Koncerthuset blev indviet; DR Ramasjang, DR K (2009-20) og DR HD startede samtidig med, at det analoge sendenet blev lukket; DR Ung lancerede Pirat TV.
  • 2010 – Den hidtidige generaldirektør, cand.merc. Kenneth Plummer, fratrådte,[62] fordi han havde videregivet fortrolige oplysninger til en forfatter;[63] som modydelse skulle forfatteren undlade at skrive om Plummers privatliv.[64] Af denne grund fik DR sin første kvindelige generaldirektør, cand.jur. Maria Rørbye Rønn.[65] Samme år plagede historisk dårlige seertal DR1.[66][67] DR havde omkring 3.000 medarbejdere.[67]
  • 2011 – Ifølge DR Medieforskning begyndte hver gennemsnitsdansker at se TV i færre minutter pr. døgn; derimod så flere YouTube o.a. streamingtjenester i stadigt flere minutter pr. døgn.[68] Forfatteren Carsten Jensen var utilfreds med DR’s ukritiske nyhedsudsendelser, men forfatteren måtte ikke formulere sin utilfredshed.[69]
  • 2013 – Radiolicensen[70] bortfaldt,[71] så hver lytter sparede 160 kroner pr. halvår.[72][73]
  • 2013DR3 startede og erstattede DR HD. Samtidig startede børne-kanalen DR Ultra, som erstattede den lukkede TV-nyhedskanal DR Update.
  • 2014 – Ifølge mediejurist nægtede DR – i strid mod Lov om offentlighed i forvaltningen – at give aktindsigt i det 77 millioner kr. store budgetskred, der skete ved Eurovision 2014; kendt som Eurovision-skandalen.[74] Politiken.dk betegnede tilmed 2014 som “DR’s tumultår,”[75] som rummede fire sager.[76][77]
  • 2015 – DR’s generaldirektør, cand.jur. Maria Rørbye Rønn, publicerede en kronik i Berlingske; ifølge hendes kronik brugte de 7-12-årige tre gange så lang tid på at se Disney, Youtube og Netflix, som de brugte på at se DR Ultra;[78] kronikken har generaldirektøren publiceret kun to år efter, at TV-kanalen DR Ultra blev lanceret.
  • 2015 – DR var i splid med sig selv over lønnede[79] eller ulønnede[80] frokostpauser: Spliden mellem ledelse og medarbejdere[81] fik ansatte til at nedlægge arbejdet.[82]
  • 2017Heste-gate: Licens-hesten Jazz blev fragtet til USA, mens DR lod licensyderne betale de kr. 70.000,-[83] Heste-gate var ikke årets eneste sag.[84] P4-programmet Café Hack[85] tjente en million kr. på at bryde regler ved at tage penge for at besøge forskellige destinationer; derved har brød Søren Dahl[86] og andre DR’s regler om skjult sponsorering.[87]
  • 2017 – Flere sager om DR's lukrative fratrædelsesordninger[88][89] fik et flertal i Folketinget til at bede om en redegørelse[90] og reducerede DR's popularitet.[89]
  • 2017 – En række politikere ønskede medielicensen afskaffet.[90] Dertil fik DR kritik for at aflyse P1's julekalender.[91]
  • 2018 – Siden 1992 var 2018 året, hvor gennemsnitsdanskeren så TV i færrest minutter:[92] kun 142 minutter pr. døgn,[93][94] hvilket markerede en ny bundrekord.[95][96] DR Medieforsknings chef, Dennis Christensen,[97] medgav, at hver ung dansker så TV én enkelt time hver dag.[98]
  • Året 2018 markerede et foreløbigt maksimum, idet 15% af husstandene havde fravalgt tv,[99][100] eller 500.000 danskere havde fravalgt tv.[101]
  • 2018 – Regeringen[102][103] og kulturminister Mette Bock fremsatte forslag om at afskaffe medielicensen.[104]
  • 2018 – Debat om mangfoldighedskonsulentens årsløn til 2,1 mio. kroner, hvilket en række ordfører ikke var tilfredse med, men DR's bestyrelsesformand mente, at kritik er uforståelig.[105]
  • 2018VLAK-Regeringen og DF var enige om, at DR skulle spare 20 procent,[106][107] hvilket svarede til ca. 773 millioner kroner;[108] kravet om besparelse blev rejst efter 12 år med stadigt færre seere (ifølge DR Medieforskning), flere sager[109] (ifølge dr.dk/nyheder) og en budgetoverskridelse ved opførelsen af DR Byen på 1,6 milliarder kroner[110] (ifølge dr.dk/nyheder).
  • 2019 – “Næsten 1,3 millioner” seere så Dansk Melodi Grand Prix 2019,[111] hvilket var det laveste antal seere, Dansk Melodi Grand Prix havde opnået siden 2005.[112]
  • Året 2019 overtog pladsen som ny bundrekord: Hver gennemsnitsdansker så tv i 137 minutter pr. døgn, hvilket udgør 5 minutter kortere seertid end den hidtidige bundrekord fra 2018.[113]
  • 2020 – Som konsekvens af medieaftale for 2019-23 er en enkelt af DR's tre lukningstruede DAB-radio-kanaler fortid,[114] og en af DR's hidtidige flow-tv-kanaler er forsvundet,[115] fordi DR2 opslugte DR K; begge ændringer skete d. 2. januar.[116] En række programmer,[117] bl.a. Hammerslag og Sporløs skal ophøre.[116] I februar sparede DR to sange væk i børnenes MGP.[118] Sofie Linde[119] og ti andre kvinder[120] stod frem og fortalte om sexchikane i DR.[121] I året 2020 så hver dansker tv i 135 minutter pr. døgn, hvilket markerer en ny bundrekord;[122] dette udgør to minutter mindre tv-kiggeri end den hidtidige bundrekord, som var 2019.
  • 2021 – DRs generaldirektør har kommenteret pigekor-sagen: “Helt uacceptabelt og peger på ledelsessvigt”.[123]

Upartiskhed

I paragraf 10 i Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed hedder det blandt andet, at "ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed."[124]

Beskyldninger om partiskhed

DR's ansatte har igennem lang tid været beskyldt for have venstreorienterede tendenser. Begrebet "røde lejesvende" blev lanceret af Venstre-ministeren Jens Sønderup i 1968 om DR's ansatte.

Allerede i 1953 havde borgerlige aviser hævdet, at der fandtes "betænkelig gruppedannelse" af modstandere af NATO i Danmarks Radio. Sagen medførte, at Afdeling E af Københavns Politi (forløberen for Politiets Efterretningstjeneste) foretog en diskret undersøgelse, der fandt beskyldningerne grundløse.[125]

I 1955 oprettede den danske sikkerhedstjeneste en nøglepunktafdeling, der skulle vurdere institutioner og arbejdspladser af nødvendighed for totalforsvaret, og som kunne have kommunistisk "infiltration" eller tilstedeværelse. I den forbindelse var Danmarks Radio et ømfindtligt emne, hvor frygten var, at der kunne ske holdningspåvirkning i fredstid fra journalister eller sabotage i krigstid fra det tekniske personale. På et møde mellem sikkerhedstjenesten og Danmarks Radios ledelse blev det besluttet at undersøge, om der var kommunister blandt det tekniske personale, mens kortlægning af kommunister blandt journalisterne blev udeladt. Resultatet blev, at 35 personer blandt det tekniske personale blev registreret af sikkerhedstjenesten.[125]

Da Hans Sølvhøj blev generaldirektør i 1963, mente Sølvhøj, at han havde arvet "en del hel- og halvkommunistiske medarbejdere" og fik PET til at lave en registerundersøgelse af de 40 højest rangerende. For flere medarbejdere forelå der oplysninger om kommunistisk eller trotskistisk aktivitet eller østlig kontakt, men Sølvhøj mente, at de medarbejdere var fuldt pålidelige og loyale.[125]

En af de mest kritiske røster i 1970'erne var socialdemokraten og senere stifter af Centrum-Demokraterne, Erhard Jakobsen; i 1976 stiftede Jakobsen foreningen Aktive Lyttere og Seere,[126] der skulle overvåge og bånde især DR's udsendelser (og navnlig B&U afdelingen)[127] for at dokumentere en politisk slagside mod venstrefløjen,[128] men ikke mod højrefløjen. Lokalkomitéer havde allerede været aktive i nogle år med klager til Radiorådet. Senere beskyldte også statsminister Poul Schlüter[129] og minister Bertel Haarder[130] Danmarks Radio for at være venstreorienteret. I 2002 oprettede Morten Messerschmidt, medlem af Dansk Folkeparti, foreningen Kritiske Licensbetalere[131] med samme formål som det hedengangne Aktive Lyttere og Seere.

Den selverklærede marxist Lars Qvortrup, adjunkt ved Odense Universitet, udgav i 1977 bogen Danmarks Radio og arbejdskampen i serien Bidrag (Bevidsthedssociologisk Tidsskrift). I indledningen forklares, at DR's dækning af benzinchaufførernes strejkekamp i november 1976 undertrykte "den danske lønarbejders kamp mod den kapitalistiske krises virkninger", og i bogen gøres Danmarks Radio eksplicit til en slagmark for en ideologisk kamp:

CitatBogen henvender sig til tre grupper. Den henvender sig til grupper på venstrefløjen, som forsøger at etablere en socialistisk mediepolitik. Den henvender sig til de socialistiske medarbejdere i DR, som under meget vanskelige betingelser forsøger at yde deres bidrag til kampen for socialismen. Og den henvender sig først og fremmest til de grupper af socialistiske arbejdere, som under indtryk af den voksende krise for kapitalismen kvalitativt og kvantitativt har udvidet den anti-kapitalistiske kamp, og som herunder konkret har erfaret, at også de "neutrale" institutioner radio og tv er vægtige modstandere.

Bogens hovedsigte er at nedbryde nogle illusioner om kampen om eller mod DR. Det fremgår meget tydeligt af analysen af behandlingen af benzinkonflikten, at nyhedsdækningen bevæger sig indenfor temmelig vide rammer: Fra den "korrekte" behandling i begyndelsen af konflikten til højrefløjshetz, manipulationer og løgnagtigheder. Men det fremgår også, at hele dette spektrum hviler på ét gennemgående standpunkt, nemlig totalkapitalens. Selv den mest "neutrale" nyhedsudsendelse er således, set fra et arbejderklasse-standpunkt, manipulatorisk.[132]

Citat

Qvortrup skriver videre, at "Analysens tredje punkt tager udgangspunkt i spørgsmålet, hvordan man imødegår det ideologiske pres, som bl.a. DR skaber: Gøres det i et forsøg på at oplyse DR’s medarbejdere om deres reelle funktion og i radiorådetsarbejdets bestræbelser på at fastholde DR på dens "neutrale og alsidige spor". Eller er det mere relevant at skabe alternative kommunikationskanaler og arbejde på at nedbryde DR's troværdighed?" Han fastslår også, at "Det ville være katastrofalt at trække sig ud af kampen om DR, thi alternativerne er ikke opbygget, og DR's troværdighed er (endnu) ikke nedbrudt."

Et eksempel på en sag, der blev taget op i Radiorådet, var journalisten Carsten Overskov, som i forbindelse med en transmission fra en demonstration foran den amerikanske ambassade i København i slutningen af 1960'erne blev så grebet af stemningen, at han råbte "Fremad kammerater! Mikrofonen er med jer!", der førte til, at Overskovs chef Mogens Vemmer måtte stå skoleret i Radiorådet.[133]

I 1997 vakte DR2 og Torben Steno[134] opsigt med en række programmer med titlen DDR2, “der nostalgisk kiggede tilbage på den hedengangne østtyske arbejder- og bondestat”;[135] men kritik af DDR var DR tilbageholdemede med at give.[136]

I 2010 konkluderede en undersøgelse fra Center for Journalistik ved Syddansk Universitet i Odense, som omfattede 4604 indslag fra DR's nyhedsudsendelser og TV2 Nyhederne under folketingsvalget 2007, at DR's dækning ikke havde politisk slagside i nogen retning.[137] Undersøgelsen fandt, at den højreorienterede regeringsblok (regeringen og støtteparti) var mere synlig i valgdækningen. Den fandt også, at tonen i DR Nyheder var svagt negativ over for politikerne, men partipolitisk afbalanceret.[138] Undersøgelsen er udgivet i bogen Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i TV-nyhederne på DR1 og TV2 1994-2007 af Erik Albæk, David Nicolas Hopmann og Claes de Vreese og opsummeret i en kronik i Berlingske Tidende.[139]

I 2010 viste DR dokumentarserien Jagten på de røde lejesvende, der skabte en del debat.[140] I dokumentaren konfronterede journalist Jacob Rosenkrands Larsen en række DR-journalister med ældre dokumenter. Et af dokumenterne, Ubetinget støtte til Folkefronten For Palæstinas Befrielse (dvs. PFLP der senere er kommet på terrorlister) har en navneliste med blandt andet (senere) DR-medarbejdere Jens Nauntofte, Ruth von Sperling (som "Ruth Sperling") og Per Schultz.[141] Ruth von Sperling udtalte dog, at dokumentet er tilbagevist, og at der har været tale om misbrug af navne.[140] Dokumentaren blev vist på DR2 hvor Arne Notkin er øverste chef.[142] Notkin havde sammen med Bent Blüdnikow i 1994 henledt opmærksomheden på støtteerklæringen i artiklen Terrorismens danske heppekor i Weekendavisen.[143][144] Selvom andre kilder[145] hævder underskriftindsamlingens ægthed, siger Blüdnikow dog i udsendelsen, at "der ikke er fuldkommen bevis for, at deres navne ikke blev misbrugt af Palæstina-komiteerne. Sandsynligheden taler for, at nogle af dem sandsynligvis skrev under".

Ud over beskyldninger om politisk partiskhed er læge Jesper Bay-Hansen kommet under kritik for en utilkendegivet dobbeltrolle.[146] Foruden sin rådgivningsrolle til danskerne gennem DR har han bijob hos en række medicinalfirmaer: Astellas Pharma, AstraZeneca, Bayer Healthcare, Eli Lilly, Janssen-Cilag, Pfizer og Servier.[147]

Samtidigt med dokumentarserien Jagten på de røde lejesvende, blev vist på DR1, viste DR2 henholdsvis en udsendelse om DDR gennem 25 år og Castros Cuba.[kilde mangler]

Politiske medarbejdere

Adskillige journalister, studieværter, nyhedsoplæsere og medarbejdere har før eller efter deres ansættelse i DR haft fremtrædende roller i politiske partier:[148]

Bent Bertramsen var folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti. 1970-73 var Bjørn Elmquist (Venstre, Det Radikale Venstre) ansat ved DR TV i en nyoprettet informationsstilling.[149] Uffe Ellemann-Jensen[150] gik til Venstre. Jørgen Schleimann, tidligere souschef for radioavisen, gik også til Venstre.[151]

TV-avisens nyhedsoplæser Paula Larrain stillede op til Folketingsvalget i 2007 for Det Konservative Folkeparti.[152] Karen Jespersen var ansat på TV-avisen 1984-89. Som ung var Jespersen engageret i Venstresocialisterne. I 1980'erne meldte Jespersen sig ind i Socialdemokratiet, men fra 2007 var Jespersen Folketingsmedlem for Venstre.[153][154] Asmaa Abdol-Hamid og Adam Holm var værter på DR-programmet Adam og Asmaa. Asmaa skal have forsøgt at blive opstillet af Socialdemokratiet til kommunalvalget, men blev senere opstillet for Enhedslisten.[155] DR's sportskommentator Claus Borre var i 2005 på tale til opstilling for Venstre i Københavns Kommune.[156] Per Stig Møller (Det Konservative Folkeparti, Centrum-Demokraterne) var programchef i DR fra 1979 til 1984.[157] Mette Bock, der 2008-2010 var direktør for programproduktionen i DR,[158] var i 1994 folketingskandidat for SF, i 2001 for Det Radikale Venstre og i 2010 spidskandidat for Liberal Alliance.[159] Connie Hedegaard blev ansat på DR i 1994 og har været chef på Radioavisen, samt vært på DR2's Deadline 2. sektion og Profilen;[160] både før og efter sin ansættelse har Hedegaard haft fremtrædende poster i Det Konservative Folkeparti. Thor Möger Pedersen (SF, S) og Naser Khader (RV, LA, K) er efter politiske poster blevet ansat i DR.[161] Fra 1990 til 2005 var Morten Løkkegaard (Venstre) ansat hos DR.[162][163]

TV

En af DR's sendevogne.

Flow-TV

DR’s TV-kanaler, der viser programmerne på din skærm i den rækkefølge og på de tidspunkter, som fremgår af programoversigten.

Streaming på DRTV

Streamingadgang til samtlige DR's TV-kanaler, herunder flow-TV, stream-TV og arkivindhold fra DRs TV-kanaler on-demand.

  • DR1
  • DR2
  • DR3 (ungdomskanalens målgruppe er de 15-39-årige)[164] på trods af, at "27 % af de 20-39-årige [har] helt fravalgt et traditionelt tv-signal"[165] eller halvdelen af de unge har fravalgt tv.[166] DR3 sendes via dr.dk[114]
  • DR Ultra (børnekanal der har de 7-12 årige som målgruppe) skal forstsat sendes via dr.dk[114] på trods af, at målgruppen ifølge DR’s generaldirektør ikke ser kanalen.[78]
  • DR Ramasjang (børnekanalens målgruppe er yngre end 7 år)

Tidligere tv-kanaler på flow-tv, som udkommer på DR’s streamingtjeneste DRTV

  • DR3 (2013-2. januar 2020) er blevet digital(DR TV) (ungdomskanalens målgruppe er de 15-39-årige) se ovenfor
  • DR Ultra (2013-2. januar 2020) er blevet digital(DR TV) (børnekanal der har de 7-12 årige som målgruppe) se ovenfor

Ophørte tv-kanaler på flow-tv

  • DR HD (2009-13)
  • DR K (2009-20) blev opslugt af DR2,[115] så nu viser DR2 de genudsendelser, som DR K tidligere viste.

Nævneværdige dramaserier

Flere af DR's succeser kendes på, at den tidligere kanal DR K fyldte sendefladen med genudsendelser af flere af serierne; den rolle varetages nu af DR2 og DRTV.

  • Ka' De li' østers? (sort/hvid krimi i 6 afsnit) af Bent Christensen og Leif Panduro, der blev vist i 1967.
  • Huset på Christianshavn (84 afsnit) følger beboerne i ejendommen Amagergade 7 på Christianshavn. Serien indeholder enkelte referencer til Olsen-banden. Serien blev vist første gang i perioden 1970-77. Især DR K genudsendte serien.
  • Livsens Ondskab (5 afsnit) er inspireret af Gustav Wieds bøger Livsens Ondskab (1899) og Knagsted (1902); vist første gang i 1972. Men serien er senere blevet genudsendt.
  • En by i provinsen (politiserie i 17 afsnit) blev sendt første gang 1977–80. DR K genudsendte serien.
  • Strandvaskeren (krimi i 6 afsnit) blev vist første gang 1978. Flere medvirkende er hentet fra et par Olsen-Banden-film og/eller serien Huset på Christianshavn.
  • Matador (historisk serie i 24 afsnit) følger en dansk provinsbys indbyggere fra 1929-47. Serien blev vist første gang i perioden 1978-81, men er blevet genudsendt flere gange.
  • Een stor familie (sitcom i 12 afsnit) med flere af serien Matodors medvirkende; serien blev vist i 1983.
  • Anthonsen (5 afsnit) rummer utallige referencer til Olsen-banden. Serien blev vist første gang 1984-85, men DR K genudsendte senere serien.
  • Mor er major (6 afsnit) blev sendt i 1985.
  • Een gang strømer... (politiserie i 6 afsnit) minder tydeligt om serien En by i provinsen bl.a. med genbrug af medvirkende; dog indeholder den nyere serie mere action. Vist 1987, og DR K genudsendte senere serien.
  • Landsbyen (familiefortælling i 44 afsnit) blev sendt 1991-96. Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador.
  • Gøngehøvdingen (historisk serie i 13 afsnit) blev vist i 1992. Nogle medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Kald mig Liva (historisk serie i 4 afsnit), som blev sendt første gang i 1992. Titelrollens indehaver er hentet fra serien Matador.
  • Riget I og Riget II (hospitalsserie med spøgelser i 8 dele) er instrueret af Lars von Trier. Enkelte medvirkende er hentet fra serien Matador. De to serier blev vist i perioden 1994-97.
  • Bryggeren (historisk serie i 12 afsnit) vist i 1996. Enkelte medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Charlot og Charlotte (road serie i 4 afsnit) vist i 1996. Serien forsøger at ligne filmen Thelma & Louise. En enkelt medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Madsen og Co. (familieserie i 32 afsnit) udsendt første gang 1996-2000, men DR K genudsendte serien. En enkelt medvirkende er hentet fra serien Flemming og Berit.
  • TAXA (56 afsnit) handler om familieforetagendet, Krone-Taxa, der er en lille københavnsk taxacentral. Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador. Serien blev vist 1997-99.
  • Edderkoppen (historisk krimi i 6 afsnit) handler om efterkrigstidens kriminelle miljø i København. En medvirkende er hentet fra serien Matador. Serien blev vist første gang på DR1 i 2000, men DR K genudsendte serien.
  • Rejseholdet (krimi/politiserie i 32 afsnit) er en Emmy-belønnet dansk dramaserie, som blev vist første gang 2000-2004. En medvirkende er hentet fra serien Strisser på Samsø. Serien er blevet genudsendt.
  • Nikolaj og Julie (romantisk serie i 22 afsnit) blev vist 2002-03.
  • Krøniken (historisk serie i 22 afsnit) forsøger at ligne serien Matador og tematiserer Danmarks Radios og TV-mediets guldalder 1949-73. En medvirkende er hentet fra serien Matador. Serien som blev vist første gang i perioden 2003-06. Men DR K genudsendte serien.
  • Forbrydelsen (krimi/politiserie i 20 afsnit), Forbrydelsen II (10 afsnit), Forbrydelsen III (10 afsnit) blev sendt i perioden 2007-12.
  • Ørnen (krimi i 24 afsnit) blev sendt første gang 2004-2006. En medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Sommer (familiefortælling i 30 afsnit) Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador. Serien blev vist 2008-09.
  • Borgen (politisk serie 30 afsnit) handler om fiktive danske politikere og deres magtkampe på Christiansborg. Serien blev vist fra 2010-13.
  • Lykke - en depressionkomedie (18 afsnit) sendt første gang 2011, men genudsendt senere.
  • Broen (krimi i 38 afsnit) blev vist 2011-18.
  • Bedrag (serie om økonomisk kriminalitet i 3 sæsoner á 10 afsnit), der blev vist første gang i perioden 2016-19, men i årenes løb har færre set serien. Mens seertallene for første sæson var ofte helt oppe på over 1,2 millioner, så seertallene er gået tilbage.[167]
  • Gift ved første blik (reality-serie i 5 sæsoner) om arrangerede ægteskaber foran tændt kamera. Serien blev vist første gang i perioden 2014-18, men opnår stadigt færre seere: Første sæson havde 900.000 seere, men femte sæson har ca. 500.000 seere.[168]
  • Herrens Veje (serie i 20 afsnit) blev vist 2017-18 og vandt en pris i London.[169]
  • Fred til lands (krimi) vist i 2019.
  • Frederik IX (historisk royal serie) blev i 2020 sendt på DR1. En medvirkende er hentet fra serien Strisser på Samsø. At serien ifølge DR blev en succes[170] kan skyldes, at seerne er født før 1972.[49]

Radio

DR driver i alt syv radiokanaler, hvoraf 4 kan høres på FM-nettet og alle på det digitale DAB-sendenet eller via netradio på dr.dk.

FM-radio

Siden d. 1. november 2011 har P1 og P2 benyttet samme frekvens på FM-nettet, fordi DR’s tilladelse til at benytte P2's tidligere frekvens ophørte; Radio24syv sendte indtil oktober 2019 på P2's tidligere frekvens.[171] P1 og P2 Klassisk kan stadig modtages som selvstændige kanaler døgnet rundt via DAB- og netradio.[172]

DR's regionale afdelinger, der samtidig fungerer som P4s regionale stationer. Hver region leverer lokalt producerede programmer og nyhedsstof.
  • DR P1 (nyheder og baggrund)
  • DR P2 (klassisk musik)
  • DR P3 (ungdomskanal)
  • DR P4 (regionale afdelinger):
    • DR Bornholm
    • DR Esbjerg
    • DR Fyn
    • DR København
    • DR Midt & Vest
    • DR Nordjylland
    • DR Nordvestsjælland
    • DR Sjælland
    • DR Syd
    • DR Trekanten
    • DR Østjylland

DAB-radio

DR udsender en række DAB-radiokanaler. I december 2006 begyndte DR en restrukturering af sine DAB-tilbud, hvormed flere kanaler blev lukket, mens andre blev ændret eller startede.

Denne udvikling fortsatte i løbet af 2011, hvor DR lukkede de kanaler, der udelukkende spillede musik og var uden værter, de såkaldte "jukebokskanaler", for i stedet at gøre plads til færre, men, ifølge DR, mere kvalitetsorienterede og værtsbaserede kanaler.[173] DR lancerede de første nye kanaler, DR P6 Beat d. 11. april og den ophørte DR P7 MIX, og siden er DR P8 Jazz og den ophørte DR Mama ligeledes gået i luften på det digitale sendenet.

Syv nuværende DR DAB-kanaler
  • DR P1 – journalistisk baseret taleradio
  • DR P2 – klassisk musik og koncerter
  • DR P3 – pop for de unge
  • DR P4 – DRs regionale radiokanal
  • DR P5 – pop og quiz/dansk musik for det modne publikum
  • DR P6 Beat – rock/alternativ (var tidligere varslet lukningstruet pga. medieforlig for 2019-23, men overlever alligevel.)[174]
  • DR P8 Jazz – jazz (var tidligere varslet lukningstruet pga. medieforlig for 2019-23, men overlever alligevel.)[174]

Nedlagte DAB-kanaler

  • DR P7 MIX – pop (ophørt januar 2020)[114]
  • DR Erhverv (ophørt august 2005)
  • DR P4 Danmark (ophørt august 2005)
  • DR Kultur (ophørt december 2006)
  • DR Gyldne Genhør (ophørt december 2006)
  • DR Soft (ophørt december 2006)
  • DR Sport (ophørt december 2006)
  • DR X (april 2006 – oktober 2007)
  • DR Barracuda (ophørt januar 2008)
  • DR P2 Plus (december 2006 – januar 2008)
  • DR Coco (januar 2008 – november 2008)
  • DR MGP (januar 2008 – november 2008)
  • DR Electronica (februar 2010 – marts 2010)
  • DR Pop Dk (september 2010)
  • DR Country (september 2010)
  • DR Politik (september 2010)
  • DR Oline (december 2004 som 'DR Kanon Kamelen' – marts 2011)
  • DR P5000 (november 2008 – december 2010)
  • DR Unga Bunga (marts 2010 – april 2011)
  • DR Hit (december 2006 som 'DR P4 Hit' – juni 2011)
  • DR Rock (juli 2002 – juni 2011)
  • DR Jazz (august 2002 – september 2011)
  • DR Boogieradio (ophørt september 2011)
  • DR Dansktop
  • DR Klassisk (erstattet af kanalen P2 Klassisk)
  • DR Ramasjang
  • DR Mama (september 2011 – september 2014)
  • DR Nyheder – journalistisk baseret taleradio (ophørt januar 2012)

dr.dk

DR har siden 1996[175] formidlet nyheder, information om DR's radio- og tv-programmer, internettilbud for børn og unge mv. via hjemmesiden dr.dk fx via SKUM, der blev kendt for Mujaffa-spillet De fleste af DR's radio- og TV-udsendelser kan tilgås via nettet uden betaling for brugeren, ligesom det er muligt at livestreame DR's kanaler via afspillerne DR NU og Netradio. Det kræver dog i mange tilfælde, at man har en dansk IP-adresse.[176]

I 2007 lancerede DR en internetbaseret TV-kanal, DR Update, der i starten fungerede som en nyhedstjeneste udelukkende på nettet, men som senere også blev til en traditionel TV-kanal, der kunne modtages på TV'et. Men i 2013 blev denne kanal ændret til DR Ultra,[177] mens DR Update blev udfaset på nettet.

DR har målrettet en del af sin hjemmeside til det yngre publikum, som ifølge generaldirektøren ser meget lidt TV: Oline for de yngste og T for de lidt større, ligesom Mama er målrettet unge og supplerer DR's andre tilbud til målgruppen.

Ifølge Alexa er webstedet dr.dk det 11. mest populære websted i Danmark;[178] Artiklen her rummer mange henvisninger til dk.dk. Så denne artikel medvirker til at øge webstedets popularitet.

Kritik for gratis nyheder på dr.dk

Brancheforeningen Danske Medier har givet udtryk for, at DR og TV2 bør begrænse sine gratis nyheder på hjemmesider, da disse gratis nyheder fjerner interessen fra kommercielle mediers nyheder,[179] og DR dermed tager markedsandele fra de landsdækkende morgenaviser målt på sidevisninger.[180] I 2013 ønskede kommercielle dagblade et mindre DR.[181] Partiet Venstre synes at være enig i kritikpunktet.[182][183][184]

DR Medieforskning

DR Medieforskning er en af DR's afdelinger. DR Medieforskning registrer hver gennemsnitsdanskers TV-kiggeri. DR Medieforsknings chef er Dennis Christensen.

Til afdelingens ansattes arbejdsopgaver hører hvert forår at udarbejde og offentligøre rapporten Medieudviklingen for det forgange år. Siden 1992 er det hvert år blevet registreret, hvor mange minutter hver gennemsnitsdansker ser TV pr. døgn. Medieudviklingen bliver offentliggjort på DR Medieforsknings hjemmeside.[185]

Medieudviklingens udsagn siden 2011

Ifølge de seneste års rapporter har hver gennemsnitsdansker siden 2011 set TV i stadigt færre minutter pr. døgn.[68] DR forsøger at holde fast i børn og unge, men det lykkes ikke.[186] Mens generaldirektøren har skrevet, at de 7-12-årige ser meget lidt TV,[187] så har DR Medieforskning skrevet, at de 15-29-årige over flere år[188] har set stadigt mindre TV;[189] sågar “27 % af de 20-39-årige [har] helt fravalgt et traditionelt tv-signal”.[165] DR's statistikker og generaldirektørens kronik kan sammenfattes sådan: Personer, som er født efter 1978, ser meget lidt TV, så de højfrekvente TV-seere uddør. Personer på DR's lønningsliste indrømmer altså, at TV mest er for seniorer og pensionister. Alligevel består ungdomskanalen, DR3, og én af DR's to børnekanaler, men disse kanaler har meget få seere ifølge DR's publikationer.

DR Medieforsknings chef, Dennis Christensen, medgav endda, at der findes mindst én generation af danskere, som stort set ikke ser TV, idet hver ung dansker i 2018 så TV i kun en time hver dag; mens hver senior over 65 år så TV i 275 minutter hver dag.[98] Desværre fremgår det ikke af artiklen, hvilken alder de unge har. Men det er bemærkelsesværdigt, at DR har en ungdomskanal, DR3, når nu de unge stort set ikke ser TV. Men DR3 kan nøjes med at sende én time hver dag. DR Medieforsknings leders udsagn minder om generaldirektørens kronik, hvoraf det fremgår, at DR Ultra er overflødig.

Mens DR Medieforskning ikke vil give et bud på, hvilken alder de unge har, så har Slots- og Kulturstyrelsen skrevet, at de yngre seere, der streamer stadigt hyppigere, er yngre end 54 år.[99]

I de 28 år, DR Medieforskning har holdt øje med hver gennemsnitsdanskers TV-kiggeri, placerer 2020 sig som dét år, hvor gennemsnitsdanskeren så TV i færrest minutter: Kun 135 minutter pr. døgn, hvilket er to minutter kortere end den hidtidige bundrekord fra 2019.[122]

Belæg for det aftagende TV-kiggeri siden 2011 fremgår af en komparativ læsning af disse publikationer og artikler
  • En række af DR Medieforsknings rapporter, Medieudviklingen (udgivet hvert år i perioden 2011-2020)[185]
  • Slots- og Kulturstyrelsen: Mediernes udvikling i Danmark 2018[190] og Mediernes Udvikling i Danmark 2019[99]
  • DR's generaldirektørs kronik: Rørbye Rønn i kronik: Vores børn er digitalt indfødte (2015), hvis hovedbudskab er gengivet på dr.dk[187]
  • DR Medieforsknings leders udtalelser er gengivet i artiklen: De unge forlader TV-stuen (2018)[98]

Aftagende seertid[191]

DR er hårdere ramt af faldende TV-forbrug end af de konkurrende TV-kanaler, da de unge ser mindre TV.[192]

I 2011 lod DR Medieforskning Politiken.dk skrive, at 6 % af de 12-24-årige og 13 % af de 25-39-årige ser TV-avisen.[49]

De personer, som i 2011 var 40 år gamle, er født i 1971. Så personer, som er født efter 1971, ser stort set ikke TV-avisen. For ifølge artiklen tyder intet på, at denne befolkningsgruppe vil se TV-avisen hyppige i fremtiden, når de er blevet ældre.

Gennemsnitlig tv-kiggeri i andet kvartal 2021 var 116 minutter; hvilket markerer et fald på 9 minutter i forhold til andet kvartal 2020, da det var 125 minutter.[193]

VLAK-regeringens og DF's medieaftale for 2019 - 2023

Medieaftalen findes i både i sin helhed,[194] og DR har selv fremhævet aftalens centrale punkter.[195]

Medieaftalen rummer en plan for de mest omfattende besparelser i DR's historie. Men ikke alle er enige om,[196] hvor omfattende bespareleserne er.[197]

Besparelsernes omfang og konsekvenser

Regeringen og DF var enige om, at pålægge DR besparelser på 20 procent,[106] så mindst to TV-kanaler skal ophøre og ca. 400 medarbejdere fyres,[198] herunder skal et tocifret antal[199] chefer[200] og mindst én direktør skal afskediges[201] samt flere program-værter.[202] Licensen skal også afskaffes.[203][204] Af de 400 varslede fyringer[205] er de 205 medarbejdere blevet fyret[206] før d. 1. februar 2020.[207] DR har gennemført besparelser ad to omgange.[208]

Divergerende holdninger

Danmarks nabolandes[209] mediebosser mener, at YouTube og Netflix har grund til at glæde sig over DR’s besparelser.[210] Brancheforeningen Danske Medier er tilfreds med medieaftalen og udtaler, at aftalen skaber bedre balance mellem gratis nyheder og betalte nyheder.[211] Danskere er meget uenige om DR’s besparelser: Nogle begræder besparelser og skriver, at de elsker DR.[212] Andre derimod fælder ikke en tåre og skriver deres meninger om DR på trustpilot.com: En enkelt skribent håbede i 2010 på, at DR vil blive mødt med krav om besparelser.[213] Allerede før årtusindskiftet begyndte personer at ønske DR nedlagt;[214] et ønske, som flere bakker op,[215][216] så ikke alle elsker DR.[217][218] En prominent fortaler for at nedlægge DR var komikeren Jan Monrad.[219] Både politikere,[220][221] en politidirektør[222] og andre[223][224] er utilfredse med DR;[225][226] der er især utilfredshed[227] over at blive tvunget til at betale for noget, som man ikke bruger.[228][229] Chefredaktøren på 180Grader har ønsket, at DR bliver privatiseret;[230] han er næppe den eneste med den holdning.[231] En anden mulighed kan være at lukke store dele af DR's aktiviteter, som eksempelvis sitet dr.dk.[232][233][234]

Politikere lader også vide, at deres holdninger viser splittelse: Oppositionen i rød blok, især de Radikale, betegner DR-besparelser som en "regulær nedslagtning".[235][236] De Radikale vil forsøge at skåne DR mod kommende besparelser.[237] Som modsætning til de Radikales holdning står DF,[238] der oprindeligt ønskede at beskære DR med 25 procent;[239][240] og Nye Borgerlige mener: “DR må klare sig HELT på markedsvikår. Vi skal ikke tvinges til at betale for venstreorienteret propaganda.”[241] VU-formand vil afskaffe licens, som han mener, er noget man tager fra den enkelte dansker; VU-formanden er klar med et bedre slogan til DR: “Man kan sagtens leve uden DR”.[184] Der er opbakning til udsagnet “DR er spild af penge.”[242][243] "60% vil IKKE have licensen eller betale til DR over skatten."[244]

De Konservative er internt uenige om DR’s besparelser.[245] Selv medieforskere har divergerende opfattelser af besparelsernes betydning.[246] Forskeren Henrik Søndergaard mener, at "et mindre DR" vil koste seere i fremtiden.[247] Så Henrik Søndergaard overser tilsyneladende, at de personer, som er født efter 1971 i forvejen stort ikke ser tv;[49] det vil under alle omstændigheder begynde at tynde ud i bestanden af personer, som er født før 1971, så færre seere bliver en realitet, uanset om DR sparer eller ej.

Prominente personer blandt fortalerne for at nedlægge DR

Komikeren Jan Monrad[219] og politikeren Morten Messerschmidt.[248]

Ensembler

DR har helt fra begyndelsen haft egne orkestre og kor til at levere musik til radio, TV, internet, cd, dvd, mobiltelefon og podcast.[kilde mangler]

Større ensembler

Ungdomsensembler

  • DR UngdomsEnsemblet
  • DR PigeKoret
  • DR JuniorKoret
  • DR BørneKoret
  • DR SpireKoret

Nedlagt ensemble

  • DR UnderholdningsOrkesteret (ophørt pr. 1. januar 2015)[249]

Fra 1999 har der desuden årligt været udnævnt en DR Kunstner – en klassisk musiker eller et klassisk ensemble der for et år tilknyttes DR.

Ulovligheder og sager i DR

Sager om ulovlige ansættelser i DR

I begyndelsen af 2017 blev der af BT afdækket to sager, hvor ansættelser i DR af eksperter er blevet karakteriseret som ulovlige.[250][251]

Om en besættelse af chefstillingen for DR’s underholdningsorkester har underdirektør i DR Kultur Julie Vig Albertsen udtalt, at "Stillingen som orkesterchef for DR Underholdningsorkestret burde være slået op."[252][253] DR havde tidligere benævnt denne ansættelse som alene værende en 'personlig omklassificering’.[254]¨

25 chefer kan være ansat ulovligt;[255] én chef indrømmer endda at være blevet ansat uden jobopslag.[256]

Sagen om mangfoldighedskonsulentens løn til 2,1 mio. kr. om året

DR ansatte sin tidligere mediedirektør Gitte Rabøl på en millionkontrakt, hvor hun skulle rådgive DR's direktion og bestyrelse om mangfoldighed frem til april 2018.[257] Mangfoldighedskonsulentens løn var 2,1 mio. kroner,[105] hvilket var den samme indtægt, som Rabøl opnåede, da hun var mediedirektør.[258] Adskillige politikere fra både De Konservative og DF samt SF og Enhedslisten kritiserede mangfoldighedskonsulentens høje gage:[259] 'Vanvittigt', 'himmelråbende kritisabelt' og et 'urimeligt højt lønniveau' var politikeres ordvalg, når ordførerne omtalte mangfoldighedskonsulentens løn.[105] Den konservative medieordfører, Naser Khader, mente, at sådanne sager gør “det svært at holde af DR.”[259]

Men DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen mente: Kritikken er uforståelig.[105] Enden på affæren blev, at Rabøl sagde sin stilling op.[260] Rabøls begrundelse for sin opsigelse var, at debatten om hendes job fjernede “fokus fra DR’s arbejde.”[261]

Kritik af DR’s generelt høje lønniveau

Med jævne mellemrum fremkommer en debat om DR's ansattes lønninger: I 2006 var gennemsnitslønnen for en journalist ansat i DR over 500.000,- kr.[262] I 2015 blev en liste over DR's topchefers lønninger tilgængelig for offentligheden: Mindst fire topchefer tjente i 2014 over 1.000.000,- kr.[263]

Generaldirektørens månedsløn

Ifølge Journalista tjener DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn "over det dobbelte af statsministeren"; alligevel fik generaldirektøren en "kæmpe lønforhøjelse" i 2017, så hendes månedsløn er "307.343 kroner", for i 2016 var hendes årsløn beskedne "3.622.979 kroner".[264] Apropos DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn,[265] så har hun endvidere antydet, at ikke kun børn, men også unge mennesker[266] ser mere YouTube og Netflix,[267] end de ser DR.[268]

Heste-gate

I januar 2017 afslørede ugebladet Tæt På og Radio24Syv, at DR's USA's korrespondent Johannes Langkildes hustrus hest, Jazz, var blevet fragtet fra Danmark til Washington D.C. Regningen lød på kr. 70.000,-[269] som DR betalte med licenskroner.[270] Sagen valgte harme i den danske befolkning og det undrede, at licens skal bruges til hestetransport.[271] Både kulturministeren og flere andre politikere kommenterede sagen, heste-gate; såvel Socialdemokratiet som Venstre ønskede andre regler.[83] DF var heller ikke tilfreds med DR’s handlinger i heste-gate.[272] Adam Holm, som var én af DR's kanalchefer, har udtalt, det er "da for galt med den der hest."[273]

Sager om dyrplageri i DR's programmer

2005: Søren Ryge Petersen

Dyrenes Beskyttelse beskyldte DR’s medarbejder Søren Ryge Petersen for at opfordre til at plage fugleunder, fordi Søren Ryge forstyrrede rugende fugle og opfordrede andre til at gøre ligeså.[274]


2009: Lisbeth Kølster

I DR’s program Kontant hældte DR’s redaktør Lisbeth Kølster skælshampoo i et akvarium og dræbte 12 fisk; en dyrlæge anmeldte redaktionen, og Kølster blev dømt for overtrædelse af Dyreværnsloven,[275] men Kølster slap for straf, fordi sagen var forældet.[276] Statskassen skulle betale sagens omkostninger.[275]

DR's journalister som er dømt for injurier

2001: Jens Olaf Jersild

DR’s journalist Jens Olaf Jersild[277] blev dømt for injurier[278] mod advokat.[279]


2014: Kåre Quist og tre kolleger

Fire af DR's journalister[280] blev dømt for injurier mod Boligadministratorerne A/S og ejendomsadministrator Ole Ostenfeld.[281]


2017: redaktionschef Steen Jensen og journalist Mette Frisk

DR-journalister bag programmet "Når lægen ved bedst"[282] taber kæmpe retssag ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg.[283]


De to sager fra 2010'erne kan koste DR 8 millioner kr.[280]

Andre sager om ulovligheder

  • 1998 – DR brød loven på Nettet.[284]
  • 2007 – DR brød loven med stort indsamlingsshow.[285][286]
  • 2007 – Landsretten afgjorde, at DR i et tilfælde var skyldig i aldersdiskrimination, hvilket kostede licensbetalerne kr. 300.000,-[287]
  • 2007 – DR's ungdomsprogram `Spam' overtrådte loven ved at henvise til hjemmesiden alluc.org[288]
  • 2008 – DR[289] brød[290] licensreglerne.[291]
  • 2009 – DR blev dømt for tyveri, fordi DR viste et filmklip uden at have rettighederne.[292]
  • 2010 – 27-årige Jackie Lyn Pajo fra Holbæk førte sag om diskrimination mod DR, som nægtede hende at deltage i X-Factor.[293]
  • 2012 – Mediejurist: I strid med markedsføringsloven lavede DR produkt-reklame i artikel om Facebook-aktier.[294]
  • 2013 – Anklager: DR brød loven på rekorddyr produktion.[295]
  • 2013 – DR risikerede politianmeldelse, da DR's journalister filmede et kundemøde med Jyske Bank i Zürich.[296]
  • 2014 – DR brød loven ved at låne Wonderful Copenhagen ved afholdelse af Eurovision Song Contest.[297]
  • 2014 – Trafikstyrelsen: DR overtrådte luftfartsloven ved at sende droner[298] i luften med kameraer.[299][300]
  • 2014 – DR's journalister brød regler, der skal beskytte mod afrikansk svinepest og andre sygdomme.[301]
  • 2017 – DR bragte uden tilladelse og uden kreditering en dronevideo, som en norsk teenager havde lagt på Youtube.[302]
  • 2017 – Mediejurist: DR overskred loven i Café Hack-sagen.[303]
  • 2018 – Danmarks Radio overtrådte loven ved at bryde navneforbuddet i Britta Nielsen-sagen.[304]
  • 2020 – Forskere: DR's hjemmeside var på kant med persondataloven.[305]

Klager over DR og Pressenævnets kritik af DR

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


For hver klage gælder der, at dén person, som har indbragt en klage over DR til Pressenævnet, er utilfreds med DR, så ikke alle elsker DR.[306]

DR har flere gange fået kritik:[307][308]

  • 2005 – DR udtalte sig "uden dokumentation" om Peter Gram-Nielsens selskaber og disses påståede "økonomiske problemer i 2005".[309]
  • 2006 – DR fik kritik for tv-optagelser på plejehjem med skjult kamera.[310]
  • 2006 – DR skulle rette en berigtigelse, som TV-Avisen bragte.[311]
  • 2006 – Hård kritik af DRs parløb med TDC: Problematisk at teleselskabet får en konkurrencefordel[312]
  • 2007 – Dyreeksportør utilfreds med DR’s TV-indslag.[313]
  • 2007 – Dokumentarfilmen Den hemmelige krig var genstand for polemik.[314][315]
  • 2007 – Adoptionsforening klagede til pressenævn over DR.[316]
  • 2008 – Næse til DR i Ringbo-sagen[317][318]
  • 2010 – Politiet fik "medhold i en klage til Pressenævnet over Reimer Bo Christensens interview med Rigmor Zobel på DR1."[319]
  • 2010 – Pressenævnet kritiserede DR i lækage-sag: "DR afspillede klip fra en omstridt samtale på en misvisende facon".[320]
  • 2010 – Kritik af to punkter ved interview med forsvarsminister Søren Gades pressechef Jacob Winther.[321]
  • 2011 – DR levede ikke op til god presseskik, dvs. at oplysninger skal være korrekte og kilderne skal granskes kritisk, ved sag om risiko ved mobilstråling.[322]
  • 2011 – Københavns Politi[323] indbragte DR for Pressenævnet:[324] DR levede ikke op til god presseskik.[325]
  • 2012 – Berlingske klagede over DR til Pressenævnet.[326]
  • 2012 – En svinebonde “raser over de udokumenterede anklager” i programmet ‘Bag Facaden’.[327]
  • 2013 – Klage over udsendelsen Detektor indbragt for Pressenævnet[328]
  • 2013 – Danske Regioner retter kritik imod DR[329]
  • 2014 – Kritik for skjult kamera i DR's Cavling-belønnede dokumentar "I skattely"[330]
  • 2015 – Kritik for misvisende beskrivelse i DR's udsendelse "Advokaternes tag-selv-bord"[331]
  • 2015 – DR beklager nu forløbet: »Vores retningslinjer er ikke fulgt«[332]
  • 2015 – Kritik: P3 spiller for få kunstnere[333]
  • 2016 – DR beklagede upræcis formulering.[334]
  • 2016 – Kritik af DR's udsendelse "Løgn eller chikane i Mariager"[335][336]
  • 2016 – Kritik af DR i sag om Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle[337]
  • 2016 – DRs ansatte brugte flere milioner på at køre i taxa; hvilket er blevet kritiseret for at være ekstravagant.[338]
  • 2017 – DR fik kritik, fordi DR's rettelser kom for sent og ikke var tydelige nok.[339]
  • 2017 – Polemik om DR's Orientering, men Pressenævnet afviste at se på sagen.[340]
  • 2017 – Jon Søberg klagede over DR-program Kontant.[341]
  • 2017 – Klage over DR's ”Sundshedsmagasinet” fra 75 personer blev ikke behandlet.[342]
  • 2017 – DR beklagede yderligere fejlagtige postulater om "Operation Bøllebank".[343]
  • 2017 – Pressenævnet kritiserede DR’s udsendelse Kontant om PostNord.[344]
  • 2017 – Ligesom dramaserien 1864 blev DR's danmarkshistorie udsat for massiv kritik[345] selv af en historiker;[346] også fra politisk hold var der utilfredshed med DR's historieformidling.[347]
  • 2019 – Kritik grundet dokumentaren "Drabet på købmanden"[348][349]
  • 2019 – Kritik på grund af DR's artikel,[350] bragt i 2018, om en samværssag i fogedretten[351][352]
  • 2019 – Kritik "for ikke at tage hensyn til mindreårige i artikel om skjult reklame"[353]
  • 2019 – DR fik kritik for omtale af to 14-åriges video på Musical.ly[354]
  • 2019 – Landbrug & Fødevarer indberettede DR til Pressenævnet.[355]
  • 2019 – Anonym seer klagede til Pressenævnet over Onkel Reje.[356]
  • 2019 – To af DRs medarbejdere, Lise Rønne og Nynne Bjerre Christensen, kritiserer, at "grimme kvinder finder aldrig vej til skærmen."[357] De to er ikke de eneste, som fremhæver det kritikpunkt.[358]
  • 2019 – Kritik af dialogmøder[359]
  • 2020 – I programmet Sygt nok på P1 var tonen for hård.[360]
  • 2020 – Kritik af klimaindslag i TV Avisen[361]
  • 2020 – Undren,[362] vrede[363][364] og skandale[365] er blandt de ord, som beskriver Dansk Melodi Grand Prix 2020, så ikke alle er tilfredse med DR.
  • 2020 – Der er rejst kritik af, at DR's naturserie "Vilde vidunderlige Danmark"[366] indeholder visse iscenesatte klip,[367] som viser tamme dyr.[368]
  • 2020 – Præcisering i programtekst til 'Pengejægerne'[369]
  • 2020 – DR-nyhedsdirektør Sandy French[370] medgiver, at der forekommer sexchikane i DR.[371]
  • 2020 – DR får kritik for overskrift om fri abort.[372]
  • 2021 – Kritik af "DR Ultra smider tøjet".[373]
  • 2021 – 12 tidligere deltagere kritiserede “seksualiseret kultur” i DRs pigekor.[374] Potentiel seksuel chikane i DR Pigekoret tilbage i tiden, hvilket har ført til en ekstern advokatundersøgelse af koret.[375]

Sager om sexchikane, krænkelser og lignende i DR i 2020

Skabelon:Denne liste mangler kilder. Hjælp gerne med at tilføje kilder.

  • Sofie Linde[119] og ti andre kvinder[120] stod frem og fortalte om sexchikane i DR.
  • DR-chef stopper efter klage fra 40 ansatte om chikane og magtmisbrug.[376]
  • DR-chef undskylder for vært på P1-programmet "Shitstorm", fordi denne vært gennem flere år har udsat både mænd og kvinder for chikane.[377]

Antal ansatte i DR gennem tiden

1978: 2.500 ansatte[51]

2010: 3.000 ansatte[67]

2014: 3.371 ansatte[2]


Der er mindst 25 chefer.[255]

Medarbejdere, der har modtaget Cavlingprisen

Skabelon:Denne liste mangler kilder. Hjælp gerne med at tilføje kilder.

Direktører og chefer

Maria Rørbye Rønn under debatsession på Folkemødet 2016.

Generaldirektør

Siden 1925

Radiodirektør

Siden 1959
  • 1959-1967: Aksel Dahlerup
  • 1967-1974: Jens Frederik Lawaetz
  • 1979-1987: Sven Fugl
  • 1988-1998: Hans Jørgen Skov
  • 1998-2006: Leif Lønsmann
  • 2011-2015: Tor Arnbjørn
  • 2015-2019: Gustav Lützhøft

TV-direktør

Siden 1951

Mediedirektør

Siden 2007

DR's Økonomidirektør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: David Helleman[67]

uden år: cand.scient.pol. Nicholas Lyhne-Knudsen[384]

DR's nyhedsdirektør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Lisbeth Knudsen[385]

DR Kultur direktør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Tine Smedegaard Knudsen[263]

En afdelingschef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Rikke Slot[386]


Souschef for radioavisen

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


1972: Jørgen Schleimann[151]


DR's dramachef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Christian Rank[387]


DR's TV-chef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Emma Kronqvist[388]

Programchef også kaldet direktør for programproduktionen

Siden 1951

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.

  • 1951-1964: Svend Pedersen (underholdningsafdelingen)
  • 1953-1964: Felix Nørgaard (den dramatisk-litterære afdeling)
  • 1964-1971: Jørgen Claudi (den dramatisk-litterære afdeling)
  • 1964-1976: Hans Jørgen Jensen (TV-Aktualitetsafdelingen)
  • 1966-1975: Niels-Jørgen Kaiser (tv-underholdningsafdelingen)
  • 1971-1988: Henning Pade (den dramatisk-litterære afdeling)
  • 1973-1985: Harald Engberg-Pedersen (undervisningsafdelingen)
  • 1979-1984: dr.phil. Per Stig Møller, medlem af Centrum-Demokraterne (1973-74)[389] og kulturminister 2010-11.[390]
  • 2008-2010: Mette Bock, kulturminister 2016-19.[158]


Redaktionschef på DR-Ung

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.



DR Medieforskningschef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • 2011-: Dennis Christensen[97]


Lytterne og seernes redaktør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Jacob Mollerup[392]


Kanalchef P1

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Anders Kinch-Jensen[393]


Kanalchef DR2

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.



Chef for Deadline

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • 2002-2007: Arne Notkin[394]


Leder af Licenskontorets kampagner

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • uden år: Lotte Boas[291]


Redaktionschef på DR Videnskab

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • uden år: Lars Rønnow Torp[301]


DR's Mangfoldighedskonsulent

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Gitte Rabøl (tidligere mediedirektør) med 2,1 mio. kroner som årsløn.


DR's Programchef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Lisbeth Langwadt[21]

DR's nyhesdirektør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


2020: Sandy French[370]

DR's nyhedschef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Ulrik Haagerup[396]



DR's underholdningschef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Jan Lagemand Lundme[397]


DR's kulturredaktør

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Morten Hesseldahl[398]

Kanalchef for DR1

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Pil Gundelach Brandstrup[399]


DR's juridiske chef

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Peter Skov[280]

Se også

Kommentarer

  1. ^ DR har haft adskillige navne gennem tiden:[2][3][4][5]
    • 1925-1959: Statsradiofonien
    • 1959-1996: Danmarks Radio
    • Siden 1996: DR

Referencer

  1. ^ - DRs årsrapport 2014
  2. ^ a b https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmarks-radio-1925/
  3. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/DR
  4. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/Danmarks_Radio
  5. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/Statsradiofonien
  6. ^ retsinformation.dk – Lovbekendtgørelse nr. 338 af 11/04/2007
  7. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 1. februar 2020. Hentet 1. februar 2020. 
  8. ^ Public Service: Kulturministeriet
  9. ^ https://www.artisten.dk/nyheder/Ny-public-serviceaftale-giver-ufokuseret-DR
  10. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/naevn-dr-har-opfyldt-public-service-kontrakten-til-fulde-de-seneste-fire-aar
  11. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article10879121.ece
  12. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11951469.ece?utm_source=Rss&utm_medium=latest
  13. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/se-eksemplerne-fra-dr-og-bedoem-selv-er-dette-public-service
  14. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Public-eller-politisk-service
  15. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/elsket-tv-program-faar-hug-paa-facebook-nu-forklarer-dr-sig-til-seerne
  16. ^ https://www.folkets.dk/c/dr-public-service-porno-danmarks-radio
  17. ^ http://cathrinetavs.dk/wp-content/uploads/2015/10/CTA-Opgave-B-.pdf
  18. ^ https://www.bt.dk/nyheder/massiv-kritik-af-dr-program-det-er-topmaalet-af-ansvarsloeshed
  19. ^ https://politiken.dk/debat/klummer/art7662583/K%C3%A6re-DR-drop-den-overfladefr%C3%A6sende-reality-%E2%80%93-I-kan-s%C3%A5-meget-andet
  20. ^ Bred kritik af DR: Programmer bliver mere tabloide | jv.dk
  21. ^ a b https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/kritikken-vaelter-ned-over-dr-de-har-mistet-retningssansen
  22. ^ https://samsnet.dk/public-service-har-vi-stadig-brug/
  23. ^ http://kraka.org/debatindlaeg/god_public_service_er_vigtigere_end_nogensinde
  24. ^ https://piopio.dk/danskerne-har-brug-for-et-staerkt-dr
  25. ^ http://www.16-9.dk/2017/12/hprincipper-for-public-service-indhold-paa-sociale-medier/
  26. ^ https://www.raeson.dk/2016/public-service-kan-leveres-af-mange-andre-end-dr/
  27. ^ https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/e1d69e1a-0166-3929-975f-46302b3dfd7d/
  28. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-flere-private-skal-lave-public-service
  29. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-foreslaar-kaempe-public-service-pulje-paa-halv-milliard
  30. ^ https://www.berlingske.dk/opinion/man-kan-ikke-tvinge-medieforbrugerne
  31. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10205742/det-maa-vaere-slut-med-tvtvang/
  32. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11934649/public-service-kan-ligge-paa-et-meget-lille-sted/
  33. ^ https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1466587642
  34. ^ https://danskfolkeparti.dk/dr-skal-levere-det-som-danskerne-ikke-faar-andre-steder/
  35. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 19. marts 2020. Hentet 19. marts 2020. 
  36. ^ https://fho.dk/blog/2018/01/12/danmark-har-brug-for-mere-public-service-ikke-mindre/
  37. ^ https://www.information.dk/kultur/2017/01/grundlaeggende-public-service
  38. ^ Licensen i kroner og ører fra 1925-2018. Artikel på dr.dk 16. marts 2018.
  39. ^ a b Analyse: Fra licens til skat - men hvordan? Artikel på dr.dk 4. januar 2018.
  40. ^ De unge betaler ikke: Derfor gider vi ikke licens. Artikel på ekstrabladet.dk 2. november 2017.
  41. ^ Her er medieaftalens hovedpunkter. Artikel på dr.dk 29. juni 2018.
  42. ^ Så meget vinder eller taber du på at licensen bliver afskaffet. Artikel på finans.dk 16. marts 2018.
  43. ^ DR’s historie, hentet 18. januar 2021.
  44. ^ Lov om Radiospredning, 13. marts 1926, hentet 18. januar 2021.
  45. ^ Folketingstidende, hentet 8. januar 2021.
  46. ^ Kom med til 2860 Søborg, 'Den Omvendte Flødebolle' og andre steder, DR har boet, hentet 18. januar 2021.
  47. ^ Indvielse af TV-Byen | Dansk Kulturarv
  48. ^ a b 40 år med farve-tv fra DR
  49. ^ a b c d Elkjær, Jakob (22. april 2011), Unge zapper væk fra tv-nyheder.  ‘’Politiken.’’ Hentet 1. marts 2019.
  50. ^ Fjernsynets historie fra 1926 til 2012, hentet 18. januar 2021.
  51. ^ a b "VG – Radio & TV (20.01.1978, s.41)". Arkiveret fra originalen 25. maj 2014. Hentet 8. februar 2010. 
  52. ^ "Slots- og Kulturstyrelsen Mediernes udvikling i Danmark" (PDF). 2015. 
  53. ^ Rasmussen, Martin Vinther. "Dansk radio historie". Dansk Radio. Hentet 22. november 2016. Danmarks Radio omdøbes til DR, en fælles betegnelse for DR TV, DR Radio og det nye DR Online på internettet. 
  54. ^ https://www.avisen.dk/dr-overskred-bevidst-budget-for-koncerthus_90182.aspx
  55. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/musik/koncerthuset-fylder-fem-aar-skandalen-er-glemt
  56. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4420426.ece
  57. ^ DR Byen færdig. Pris: 4690 millioner
  58. ^ https://politiken.dk/kultur/art5564982/Portræt-Gammel-sag-hænger-ved-Jeppe-Nybroe
  59. ^ https://www.bt.dk/danmark/fra-kendt-tv-vaert-til-udfrosset-her-er-jeppe-nybroes-vilde-op-og-nedture
  60. ^ https://borsen.dk/nyheder/artikel/1/115635/jeppe_nybroe_fyret_i_dr.html
  61. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4341045.ece
  62. ^ https://jv.dk/artikel/dr-generaldirektør-kenneth-plummer-stopper-2010-10-28
  63. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4132655.ece
  64. ^ https://www.bt.dk/danmark/plummer-ville-skjule-forbudte-affaerer
  65. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/generaldirektoeren-startede-i-dr-som-jurist-i-ophavsret
  66. ^ Børsen (11. maj 2010): Historisk dårlige seertal plager DR1:https://borsen.dk/nyheder/artikel/1/182854/historisk_daarlige_seertal_plager_dr1.html
  67. ^ a b c d https://www.information.dk/debat/2010/02/historieloese-dr
  68. ^ a b https://www.dr.dk/NR/rdonlyres/588E58B8-93CC-4FA3-A55E-3C512CD04975/6121109/Medieudviklingen_2011.pdf
  69. ^ https://www.information.dk/indland/2011/04/dr-sidste-ord-dr-kritisk-film
  70. ^ https://www.dr.dk/presse/slut-med-betale-radiolicens-efter-88-aar
  71. ^ https://finans.dk/artikel/ECE5625376/Det-er-slut-med-at-betale-radiolicens/?ctxref=ext
  72. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art5410571/Radiolytterne-slipper-for-licens
  73. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/dr-afskaffer-radiolicensen
  74. ^ https://www.bt.dk/danmark/mediejurist-dr-kan-ikke-moerklaegge-eurovision-skandale
  75. ^ https://politiken.dk/kultur/art5590499/Fire-møgsager-har-præget-DRs-tumultår
  76. ^ https://www.avisen.dk/kritikere-dr-er-lukket-og-arrogant_300511.aspx
  77. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art5590498/Kritikere-DR-er-lukket-og-arrogant
  78. ^ a b Rørbye Rønn, Maria (9. april 2015), Vores børn er digitalt indfødte.  ‘’NYT FRA DR.’’ Hentet 1. marts 2019.
  79. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/afskaffelse-af-loennet-frokost-foerer-til-strejke-i-dr
  80. ^ https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/313741/strejke_i_dr_efter_exit_til_loennet_frokost.html?deleteagent=0
  81. ^ https://jv.dk/artikel/dr-syd-vi-er-dybt-rystede-over-ledelsen
  82. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/strejke-i-dr-de-tager-vores-frokost-1
  83. ^ a b https://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-11-dr-floej-korrespondent-frues-hest-til-usa-for-licenskroner-minister-kalder-sagen
  84. ^ https://journalisten.dk/radgiver-om-drs-kommunikation-det-kan-naesten-ikke-blive-vaerre/
  85. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/dr-lukker-ned-cafe-hack-efter-penge-skandale
  86. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/fyret-efter-dr-skandale-nu-vender-han-tilbage-til-fm/6838487
  87. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-skandale-i-dr-program-har-tjent-en-million-paa-at-bryde-regler/6553187
  88. ^ https://frdb.dk/artikel/det-er-ikke-nemt-at-være-dr-2017-12-7(3)
  89. ^ a b https://nyhedscentrum.dk/dr-kan-blive-slagtet-i-nyt-medieforlig/
  90. ^ a b https://www.avisen.dk/drs-generaldirektoer-daarlige-sager-har-slidt-paa-vo_458513.aspx
  91. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/Radio/article10085737.ece
  92. ^ Jens E. Hummelmose (2018): Vi ser mindre fjernsyn sammen med andre. https://www.recordere.dk/2018/12/vi-ser-mindre-fjernsyn-sammen-med-andre/
  93. ^ DR Medieforskning: Danskerne effektiviserer mediebrugen i 2018: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2018/danskerne-effektiviserer-mediebrugen-i-2018
  94. ^ Larsen, Rasmus (25. januar 2019), Danskerne skruede i 2018 ned for tv-kanaler, op for streaming.  Hentet 10. september 2019.
  95. ^ Thomas Nygaard Madsen, Mediawatch (2018): Danskerne ser mindre tv sammen med andre. https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11094361.ece
  96. ^ https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1545935107
  97. ^ a b https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/saadan-vil-dr-maale-en-succes-fremover
  98. ^ a b c De unge forlader TV-stuen (2018): https://www.berlingske.dk/kultur/de-unge-forlader-tv-stuen
  99. ^ a b c https://mediernesudvikling.slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2019/Tv_og_streaming/PDF-filer_Tv_og_streaming/TV_2019.pdf
  100. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/tv-apparatet-bliver-sat-uden-doeren-i-flere-hjem
  101. ^ https://nordeainvestmagasinet.dk/artikler/streaming-i-vild-udvikling-det-bliver-endnu-mere-dramatisk-i-kommende-ar
  102. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 3. januar 2020. Hentet 16. februar 2020. 
  103. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 12. september 2018. Hentet 16. februar 2020. 
  104. ^ https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201812L00036
  105. ^ a b c d https://www.dr.dk/nyheder/indland/dr-formand-om-mangfoldighedschef-til-millioner-kritikken-er-en-anelse-uforstaaelig
  106. ^ a b "DR skal spare 20 procent", Journalisten, 2018. 
  107. ^ https://www.berlingske.dk/politik/officielt-regeringen-afskaffer-licensen-og-skaerer-20-procent-i-dr
  108. ^ https://www.tidende.dk/tidende/archive/2018/09/18/dr-offentliggor-spareplan-p4-bornholm-gar-fri
  109. ^ https://www.folkets.dk/node/2171
  110. ^ https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/668n3v/spild_af_dine_penge_tv_dr/
  111. ^ Jan Dohrmann, DR (25. feb. 2019): Ugens TV-top 10: Kærligheden varer også ved til Melodi Grand Prix. https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/ugens-tv-top-10-kaerligheden-varer-ogsaa-ved-til-melodi-grand-prix
  112. ^ Kristeligt Dagblad (21. februar 2019): Seertal for melodigrandprix går op og ned. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/seertal-melodigrandprix-gaar-op-og-ned
  113. ^ https://www.dr.dk/static/documents/2020/01/22/medieudviklingen2019_0c11d1cb.pdf
  114. ^ a b c d https://www.dr.dk/nyheder/indland/derfor-har-du-faerre-dr-kanaler-fra-i-dag
  115. ^ a b Christine Hyldal (18. september 2018). "Overblik: Disse DR-programmer og kanaler lukker". DR. 
  116. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/slut-med-sporloes-og-mindre-hammerslag-dr-siger-farvel-til-en-raekke-programmer-i
  117. ^ https://www.ft.dk/samling/20061/almdel/kuu/bilag/280/399316.pdf
  118. ^ https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-29-dr-sparer-to-sange-vaek-i-bornenes-mgp
  119. ^ a b https://politiken.dk/kultur/art7903722/Sofie-Linde-ønsker-at-lukke-sag-om-sexchikane-i-DR
  120. ^ a b https://www.information.dk/indland/2020/09/ti-tidligere-praktikanter-paa-dr-nyheder-sender-brev-ledelsen-kraenkende-oplevelser
  121. ^ https://journalisten.dk/nyhedsdirektoer-indkalder-alle-til-moeder-om-sexisme-i-dr/
  122. ^ a b https://www.dr.dk/static/documents/2021/01/22/medieudviklingen_2020_v2_53f01f21.pdf
  123. ^ https://www.kulturmonitor.dk/drs-generaldirektoer-tager-afstand-til-sag-om-pigekor-helt-uacceptabelt-og-peger-paa-ledelsessvigt/
  124. ^ Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed – retsinformation.dk
  125. ^ a b c Regin Schmidt; Rasmus Mariager; Morten Heiberg (2009). PET: historien om Politiets Efterretningstjeneste fra den kolde krig til krigen mod terror. Gyldendal. ISBN 978-87-02-08122-0. 
  126. ^ http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_efter_1945/Erhard_Jakobsen
  127. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/poul-nesgaard-bu-afdelingen-var-erhards-braendstof.-han-havde-en-evne-til
  128. ^ https://www.dr.dk/skole/historie/aktiv-lytterkomite
  129. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/venstreorienteret-fordummende-og-genialt-drs-boerne-tv-fylder-rundt
  130. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/haarder-bidrager-til-dr-kritik
  131. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/kritiske-licensbetalere-vi-skal-have-kigget-paa-det-navn
  132. ^ Lars Qvortrup, Danmarks Radio og arbejdskampen. En analyse af DRs behandling af benzinkonflikten i november 1976, Bidrag 1977, s. 3. ISBN 87-87622-02-5
  133. ^ Lene Torp Carlsen, "Vemmers vej", Journalisten.dk, 7. juni 2000. Online
  134. ^ https://www.dr.dk/presse/steno-stilling-dr2-pakkekalender
  135. ^ https://stiften.dk/artikel/skarp-debattør-runder-60-år
  136. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/ddr-loegnen
  137. ^ Mariam Rostami Mosen (3. maj 2010). "DR er ikke røde lejesvende". 
  138. ^ "Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i tv-nyhederne på DR1 og TV2 1994-2007 Af Erik Albæk, David Nicolas Hopmann & Claes de Vreese Udkommer på Syddansk Universitetsforlag 6. maj 2010". Arkiveret fra originalen 6. marts 2016. Hentet 22. september 2010. 
  139. ^ Erik Albæk, David Nicolas Hopmann, Claes de Vrees (5. maj 2010). "Er DR-journalister røde? Er TV2s blå?". Berlingske Tidende. 
  140. ^ a b Trine Møller (20. september 2010). "Jagten på de røde lejesvende er manipuleret". information.dk. 
  141. ^ "DR-journalister gav i maj 1973 "Ubetinget støtte til Folkefronten For Palæstinas Befrielse"". Uriasposten. 13. maj 2009. 
  142. ^ Nicolai Zwinge (28. november 2007). "Arne Notkin ny DR2-chef". Information. 
  143. ^ Annegrethe Rasmussen. "Ny DR2-chef er fuldstændig uforfærdet". information.dk. 
  144. ^ Bent Blüdnikow. "Venstrefløj og antisemitisme" (PDF). 
  145. ^ Falastin Bulletin, 6 (maj 1973, udg. af Palæstinakomiteen) og VS/Bulletin, 101 (25. maj 1973).
  146. ^ Anders Ejbye-Ernst, Peter Korsgaard (27. september 2013). "Afsløring: DR-læge i lommen på pillefirmaer". Ekstra Bladet. 
  147. ^ "Liste over tilladelser for læger og tandlæger". Sundhedsstyrelsen. Arkiveret fra originalen 15. oktober 2013. Hentet 12. oktober 2013. 
  148. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/runekristensen/ECE8487389/jeg-fastholder-min-paastand-danmarks-radio-er-fortsat-roede-lejesvende/
  149. ^ https://www.lokalavisen.dk/nyheder/2018-11-12/-Bj%C3%B8rn-Elmquist-fylder-80-En-livslang-kamp-for-retf%C3%A6rdighed-3499735.html
  150. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/ECE3981179/Blå-lejesvende-i-DR/
  151. ^ a b http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Medier/Journalist/J%C3%B8rgen_Schleimann
  152. ^ "Paula Larrain stiller op for Konservative". BT.dk. 29. oktober 2007. 
  153. ^ "Karen Jespersen (1947 - )". Dansk Kvindebiografisk Leksikon. 
  154. ^ "Karen Jespersen (V)". Folketinget. Hentet 22. september 2010. 
  155. ^ Claus Blok Thomsen (25. april 2007). "Socialdemokraterne ville ikke have Asmaa". politiken.dk. 
  156. ^ Ritzau (20. september 2005). "Claus Borre dropper Venstre". berlingske.dk. 
  157. ^ "Per Stig Møller (KF)". Folketinget. Hentet 22. september 2010. 
  158. ^ a b https://www.ft.dk/medlemmer/mf/m/mette-bock
  159. ^ Theis Lange Olsen (24. september 2010). "LAs nye kandidater sluger kameler og parerer ordre". Berlingske Tidende. 
  160. ^ "Connie Hedegaard ny vært på Profilen". Politiken. 14. juli 2004. 
  161. ^ Marie Sæhl (21. januar 2013). "DR-direktør: Thor Möger er et naturligt skærmtalent". Politiken. 
  162. ^ https://jv.dk/artikel/nu-er-det-afgjort-her-er-de-14-danske-kandidater-der-er-valgt-til-europa-parlamentet-og-deres-personlige-stemmer
  163. ^ https://nyheder.tv2.dk/2014-05-27-portræt-løkkegaard-sagde-farvel-til-dr-og-nu-til-eu
  164. ^ "DR3 har fået hul igennem". DR. 2015. 
  165. ^ a b DR Medieforskning: Medieudviklingen 2017 (PDF). s. 8.
  166. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11692344.ece
  167. ^ Silas Bay Nielsen (28. november 2016). "DR's dramachef efter hård kritik af 'Bedrag': Jeg er tilfreds med en million seere". DR. 
  168. ^ Berit Hartung (2. sep. 2018). "Trods faldende seertal på 'Gift ved første blik': 'Vi kan slet ikke få armene ned'". B.T. Hentet 4. marts 2019. 
  169. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/herrens-veje-faar-en-international-drama-award-i-london
  170. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/seerne-var-vilde-med-frederik-ix
  171. ^ http://www.dkradio.dk/nyhedsarkiv_fm.htm
  172. ^ https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/p1-og-p2-fortsaetter-som-digital-radio
  173. ^ Nye digitale kanaler
  174. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/jubel-over-redningskrans-til-p6-beat-og-p8-jazz-det-er-dansk-musiks-kravlegaard
  175. ^ http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/drdks-historie-foerste-fase/, dr.dk – 1996-2006 – første fase, danmarkshistorien.dk
  176. ^ https://www.dr.dk/tv/faq, FAQ – spørgsmål om svar om DR NU
  177. ^ DR Update lukker og bliver til DR Ultra - dr.dk/Om DR/Lytternes og seernes redaktør
  178. ^ "dr.dk Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic - Alexa". alexa.com. Hentet 2020-07-20. 
  179. ^ Danske Medier: DR gør det svært for andre medier | Kultur | DR.
  180. ^ "Danske Medier giver DR skylden for digital tilbagegang | Journalisten.dk". Arkiveret fra originalen 2. december 2016. Hentet 2. december 2016. 
  181. ^ https://www.information.dk/kultur/2013/04/dagbladene-staekke-dr-kan-redde-faldet
  182. ^ Møller, Erik Bjørn (10. september 2015), Bertel Haarder advarer DR: Træd varsomt, altinget.dk. 
  183. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art6272738/Der-skal-spares-meget-mere-end-400-millioner-p%C3%A5-DR
  184. ^ a b https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/vu-formand-vil-afskaffe-licens-det-er-noget-vi-tager-fra-den-enkelte
  185. ^ a b https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning
  186. ^ Videnskab.dk (2017): Derfor vil unge hellere se YouTube end DR: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-det-de-unge-vil-ha
  187. ^ a b "Rørbye Rønn i kronik: Vores børn er digitalt indfødte". dr.dk. 9. april 2015. Hentet 3. marts 2019. 
  188. ^ Kristian Lindberg, Berlingske (2017): Traditionelt TV-forbrug falder igen
  189. ^ DR Medieforskning: Medieudviklingen 2016 (page 8): https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2016/hent-hele-medieudviklingen-2016-som-pdf
  190. ^ Slots- og Kulturstyrelsen (2018): Mediernes udvikling i Danmark. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2018/Tv/PDF-dokumenter_Tv/TV_2018.pdf
  191. ^ Nicolai Dupont; Jan Dohrmann (2. januar 2018), Yngre og ældre har vidt forskellige TV-vaner, DR. 
  192. ^ Michael Thorberg, "Unge ser mindre tv", Nordvision.
  193. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article13126043.ece
  194. ^ Regeringen (2018): Medieaftale for 2019 - 2023: https://www.regeringen.dk/media/5470/29062018endelig-medieaftale-2019-2023.pdf
  195. ^ DR (2018): Her er medieaftalens hovedpunkter: https://www.dr.dk/nyheder/politik/her-er-medieaftalens-hovedpunkter
  196. ^ https://journalisten.dk/analyse-hvor-meget-skal-dr-egentlig-spare/
  197. ^ https://www.information.dk/kultur/2018/11/status-drs-fremtid-tilbage-aartusindskiftet-flere-digitale-kraefter
  198. ^ https://www.dr.dk/ligetil/indland/dr-skaerer-ned-paa-tv-kanaler-og-nedlaegger-cirka-400-stillinger
  199. ^ https://www.denoffentlige.dk/205-fyret-i-dr-ansatte-nedlaegger-arbejde-i-sympati
  200. ^ TV2: DR fyrer flere chefer: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-17-dr-fyrer-flere-chefer-forud-for-spareplan
  201. ^ TV2: DR nedlægger 400 stillinger, topchef afskediget: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-18-dr-nedlaegger-400-stillinger-topchef-afskediget
  202. ^ https://www.avisen.dk/fyringer-i-dr-disse-kendte-vaerter-har-faaet-sparket_520625.aspx
  203. ^ https://finans.dk/politik/ECE10421755/licensen-forsvinder-slut-med-sortseere-nu-skal-alle-betale-over-skatten/?ctxref=ext
  204. ^ TV2, Kasper B. Andreasen (10. oktober 2018), DR-medarbejdere nedlægger arbejdet - 205 fyret i dag.  Hentet 10. september 2019.
  205. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/dr-nedlaegger-ca.-400-job-og-skaerer-fra-seks-til-tre-tv-kanaler
  206. ^ https://journalisten.dk/overblik-sadan-fordeler-fyringerne-i-dr-sig/
  207. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/roerbye-roenn-op-til-nye-medieforshyhandlinger-radio24syv-fik-intet-ud-af-aggressiv-lobbykampagne
  208. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 5. august 2020. Hentet 19. december 2020. 
  209. ^ https://journalistforbundet.dk/nyhed/de-nordiske-journalistforbund-udtaler-kritik-af-dr-nedskaeringer
  210. ^ Emilie Maarbjerg Mørk (22. september 2018). "YouTube og Netflix vil mæske sig i DR-besparelserne". Politiken. 
  211. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-medier-glad-dr-besparelser-et-skridt-mod-bedre-balance-paa-mediemarkedet
  212. ^ Thomas Petersen (2018): Medier. Vi elsker DR: https://www.fyens.dk/debat/Medier-Vi-elsker-DR/artikel/3245228
  213. ^ https://dk.trustpilot.com/review/www.dr.dk?page=95
  214. ^ https://www.information.dk/debat/1999/09/radikalt-nedlaeg-dr
  215. ^ https://ing.dk/blog/luk-dr-tv-helt-111454
  216. ^ https://www.information.dk/debat/leder/2017/08/vaek-licensen-dr
  217. ^ https://www.avisen.dk/et-aar-uden-lorte-fjernsyn_320147.aspx
  218. ^ https://www.information.dk/nyhedsblog/2017/02/adam-holm-danmarks-radio-mere-populisme-public-service-efterhaanden
  219. ^ a b https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4160551.ece
  220. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/pia-raser-mod-dr-elendigt-publikum/7659408
  221. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/df-profil-raser-dr-svindler-og-manipulerer
  222. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art4993634/Politidirekt%C3%B8r-er-stadig-utilfreds-med-DR-udsendelse
  223. ^ https://ekstrabladet.dk/ferie/utilfreds-med-drs-store-juleshow-kraever-erstatning-for-fadoel-og-pasning-af-hund/6867685
  224. ^ http://www.din-debat.dk/index.php?topic=6958.0
  225. ^ https://www.bt.dk/nyheder/utilfreds-med-dr-dokumentar-dr-bondefanger-og-udstiller-det-unge-par
  226. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11642960/for-mange-reklamer-i-dr/
  227. ^ https://newz.dk/flere-og-flere-ser-tv-paa-computeren
  228. ^ https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/cnad47/brian_er_utilfreds_med_dr/
  229. ^ https://ekstrabladet.dk/nationen/laura-skal-arbejde-31-timer-for-at-se-dr/6948738
  230. ^ https://www.180grader.dk/artikel/privatiser-dr
  231. ^ https://www.sol.dk/debat/tvangslicens
  232. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/soeren-storm-hansen/blog/danske-medier-avisernes-betalingsmodeller-paa-nettet-bliver-en-fiasko
  233. ^ https://www.version2.dk/artikel/saadan-undgaar-du-blive-flaaet-af-multimedieskatten-12694
  234. ^ "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 17. oktober 2015. Hentet 23. februar 2020. 
  235. ^ TV2 (2018): Røde partier om besparelser i DR: - En regulær nedslagtning: http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-03-16-roede-partier-om-besparelser-i-dr-en-regulaer-nedslagtning
  236. ^ https://soendagaften.dk/2018/05/facebook-efter-medieudspillet/
  237. ^ https://journalisten.dk/radikale-ser-en-bunden-opgave-i-at-skaane-dr-fra-naeste-sparerunde/
  238. ^ https://twitter.com/Kristianthdahl/status/895188212393676800
  239. ^ DF vil afskaffe licens og skære 25 procent af DR - Politik
  240. ^ https://www.folkets.dk/c/mit-liv-er-bedre-uden-dr
  241. ^ Vermund, Pernille (6. august 2016), DR må klare sig HELT på markedsvilkår. Vi skal ikke tvinges til at betale for venstreorienteret propaganda..  180grader. Hentet 1. marts 2019
  242. ^ https://newz.dk/alle-skal-betale-medielicens
  243. ^ https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=734499&fid=23
  244. ^ https://www.facebook.com/pg/afskaflicens/posts/
  245. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/konservative-profiler-regeringen-svigter-paa-kulturomraadet
  246. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/redningsplan-eller-angreb-besparelser-i-dr-splitter-eksperter
  247. ^ https://nordjyske.dk/plus/forsker-et-mindre-dr-vil-miste-seere/1bb0a114-85bb-4508-90b6-01ab1ded6fde
  248. ^ https://piopio.dk/morten-messerschmidt-i-twitter-rus-luk-dr
  249. ^ NN Nordjydske (8. aug. 2014). "DR lukker Underholdningsorkester. Danmarks Radio nedlægger mindst 170 stillinger". Nordjyske. Hentet 1. marts 2019. 
  250. ^ DR-boss afsløret i lukrativ vennetjeneste: Så godt kender de hinanden | BT Danmark - www.bt.dk
  251. ^ Ny sag om vennetjenester i DR: Hyrede chefkollegas søn til 100.000 | BT Danmark - www.bt.dk
  252. ^ BT afslører: DR-boss hyrede sin ven til lukrative chef-job | BT Danmark - www.bt.dk
  253. ^ https://www.dagens.dk/indland/ny-skandale-i-dr-orkesterboss-hyrede-god-ven-til-fed-chefstilling-i-strid-med-loven
  254. ^ Chef hyret ulovligt: Sådan forsøgte DR at slippe for ny møgsag | BT Danmark - www.bt.dk
  255. ^ a b https://www.folkets.dk/node/2420
  256. ^ https://journalista.dk/dr-chef-kryber-til-korset-jeg-blev-ansat-uden-jobopslag/
  257. ^ https://www.180grader.dk/artikel/dr-ansaetter-mangfoldighedskonsulent-fr-2-mio-i-ln
  258. ^ https://www.avisen.dk/dr-boss-sagde-op-genansat-med-millionloen_455568.aspx
  259. ^ a b https://www.berlingske.dk/sonata/nocache/esi/9766753ae499f912b9292c342584f7ebbb0fdd7f1475dcb3e3d8cecddcab4ac7?parameters%5Bblock_type%5D=bm_paid_content.paid_body_container&parameters%5Bttl%5D=0&parameters%5Bcontroller%5D=BMBasicBlockBundle%3AVarnishCache%3Aindex&parameters%5Bcontext%5D%5Bcontent%5D%5Bid%5D=60750&parameters%5Bcontext%5D%5Bcontent%5D%5Bclass%5D=BM%5CBundle%5CNewsArticlePlusBundle%5CEntity%5CContent%5CNewsArticlePlus
  260. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/drs-mangfoldighedskonsulent-siger-op-efter-kritik
  261. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/drs-mangfoldighedskonsulent-har-sagt-op
  262. ^ https://www.information.dk/debat/2008/01/kaere-journalister-dr-gaa-loen
  263. ^ a b https://nordjyske.dk/nyheder/saa-meget-tjener-topcheferne-i-dr/12821981-93d1-4a3d-b102-37f5d021c205
  264. ^ https://journalista.dk/aarsloen-paa-3-622-979-kroner-rakte-ikke-drs-generaldirektoer-fik-ogsaa-kaempe-loenforhoejelse-i-2017/
  265. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/drs-generaldirektoer-netflix-stiller-ikke-unges-behov-for-public-service
  266. ^ https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/TV/article7608615.ece
  267. ^ https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/beder-politikere-om-hjaelp-dr-er-truet-af-netflix-og-youtube/6707514
  268. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/temamoede-dansk-boerneindhold-presset-af-youtube-sjov
  269. ^ https://www.berlingske.dk/politik/da-en-hest-og-70.000-kroner-pludselig-bragte-dr-i-politisk-modvind
  270. ^ https://www.alt.dk/artikler/johannes-langkilde-om-sin-kone-hesten-og-jobbet-som-usa-korrespondent
  271. ^ https://www.bt.dk/kendte/liicens-hesten-skabte-vrede-i-hele-danmark-nu-bryder-johannes-langkilde-endelig
  272. ^ https://www.berlingske.dk/politik/thulesen-dahl-vil-skaere-dybt-i-dr-ingen-har-rigtig-turdet-saette-sig-op-imod-den
  273. ^ a b https://politiken.dk/debat/art5820776/DR-profil-Danmarks-Radio-er-mere-populisme-end-public-service-efterhånden
  274. ^ https://www.bt.dk/nyheder/soeren-ryge-beskyldt-for-at-plage-fugleunger
  275. ^ a b https://tvtid.tv2.dk/nytomtv/article.php/id-22459033
  276. ^ https://politiken.dk/kultur/art4806783/DR-journalist-dømt-for-dyrplageri
  277. ^ https://ekstrabladet.dk/112/article4778116.ece
  278. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/jens-olaf-jersild-doemt-injurier
  279. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3313770/DR-journalist-dømt-for-injurier-mod-advokat/
  280. ^ a b c https://www.berlingske.dk/virksomheder/injuriesager-kan-koste-dr-8-mio.-kr
  281. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-journalister-doemt-for-injurier
  282. ^ https://nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-29783536.html
  283. ^ https://www.avisen.dk/menneskretsdomstol-gaar-mod-dr-i-kraeftdokumentar-sa_474294.aspx
  284. ^ https://www.information.dk/1998/05/dr-bryder-loven-paa-nettet
  285. ^ https://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/103776/dr_bryder_loven_med_stort_indsamlingsshow.html?hl=YTozOntpOjA7czoyOiJEUiI7aToyNDtzOjI6ImRyIjtpOjI4O3M6MjoiRHIiO30,
  286. ^ https://fyens.dk/artikel/dr-show-bryder-loven-påpeger-medieforsker-2007-2-12
  287. ^ https://www.dr.dk/nyheder/penge/fyring-af-63-aarig-koster-dr-300000
  288. ^ https://www.berlingske.dk/virksomheder/dr-fjerner-ulovligt-link
  289. ^ https://jv.dk/artikel/dr-bryder-licensreglerne-2008-10-15
  290. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-bryder-licensreglerne
  291. ^ a b https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/dr-bryder-licensreglerne
  292. ^ https://ekstrabladet.dk/112/article4204244.ece
  293. ^ https://sn.dk/Holbaek/27-aarig-anklager-X-Factor-for-diskrimination/artikel/333025
  294. ^ https://www.bt.dk/krimi/dr-bryder-markedsfoerings-loven
  295. ^ https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-71053510%3Aanklager-dr-br/id-71053510%3Aanklager-dr-bryder-loven-p.html%3Dftp%3A/sergievs%3Asergievs%40sergievs.50webs.org/envi.php
  296. ^ https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Jyske_Bank/article6201425.ece
  297. ^ https://www.dagens.dk/nyheder/dr-bryder-loven-driver-ulovlig-laanevirksomhed
  298. ^ https://ing.dk/artikel/ulovlig-droneflyvning-udloeser-politianmeldelse-til-dr-169638
  299. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4925648.ece
  300. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/article6875393.ece/
  301. ^ a b https://landbrugsavisen.dk/svin/dr-havde-ulovlig-gris-i-lejlighed
  302. ^ https://journalisten.dk/far-kraever-200-000-kr-fra-dr-for-brug-af-sons-dronevideo/
  303. ^ https://jyllands-posten.dk/premium/kultur/ECE9404702/mediejurist-dr-overskrider-loven-i-cafe-hacksag/
  304. ^ http://fightthepowerwithfreespeech.blogspot.com/2018/10/danmarks-radio-overtrder-loven-bryder.html
  305. ^ https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/forskere-drs-og-folketingets-hjemmesider-er-paa-kant-med-persondataloven
  306. ^ https://denkorteavis.dk/2018/en-journalist-jeg-ellers-havde-tillid-til-forsoegte-at-tage-en-politisk-ukorrekt-gaest-under-fjendtlig-behandling/
  307. ^ https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/648/artikel.html?hl=YToxOntpOjA7czozOiJCLlQiO30,
  308. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/dr-konkurrerer-med-ekstra-bladet-om-flest-sager-i-pressenaevnet
  309. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-kritiserer-dr
  310. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-faar-kritik-tv-optagelser-paa-plejehjem
  311. ^ https://www.dr.dk/presse/pressenaevnet-dr-skal-rette-en-berigtigelse
  312. ^ https://nordjyske.dk/nyheder/haard-kritik-af-drs-parloeb-med-tdc/d2b45917-3128-48ed-b082-4094bd378980
  313. ^ https://lastbilmagasinet.dk/artikler/dyreeksportoer-kraever-stor-erstatning-p14454
  314. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-hemmelige-krig-indklaget-pressenaevnet
  315. ^ https://journalisten.dk/kritik-fra-pressenaevnet/
  316. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/adoptionsforening-klager-til-pressenævn-over-dr
  317. ^ https://www.lfs.dk/6708
  318. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/pressenaevnet-giver-dr-kloe
  319. ^ https://finans.dk/artikel/ECE4371353/Pressenævnet-kritiserer-DR%27s-Zobel-interview/?ctxref=ext
  320. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/article4344758.ece/?device=mobil
  321. ^ http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=18558
  322. ^ https://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/dr-svigter-og-vildleder
  323. ^ https://dansk-politi.dk/nyheder/kobenhavns-politiforening-lander-ud-efter-dr
  324. ^ https://finans.dk/artikel/ECE4425811/Københavns-Politi-tager-DR-i-Pressenævnet/href=/?ctxref=ext
  325. ^ https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-39531974%3Adr-får-kritik-for-politidokumentar.html
  326. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/berlingske-klager-over-dr-til-pressenaevnet
  327. ^ https://baeredygtigtlandbrug.dk/2012/11/svinebonde-haenges-ud-i-bag-facaden-2/
  328. ^ http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-220.pdf
  329. ^ http://navisen.dk/blog/danske-regioner-retter-kritik-imod-dr/
  330. ^ https://jv.dk/artikel/pressenævnet-kritiserer-dr-for-skjult-kamera-2014-7-1(3)
  331. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/kritik-fra-pressenaevnet
  332. ^ https://journalisten.dk/dr-laegger-sig-fladt-ned-fulgte-ikke-egen-rette-politik/
  333. ^ https://gaffa.dk/nyhed/97765/commentsNewest
  334. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/praecisering-1
  335. ^ https://amtsavisen.dk/artikel/dr-dokumentar-om-tulle-krøyer-får-kritik-af-pressenævn
  336. ^ https://www.fjordavisen.nu/?Id=18119
  337. ^ http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=6848
  338. ^ https://journalista.dk/dr-fortsat-taxaamok-koerte-for-mange-millioner-i-2016-og-det-fortsaetter-i-2017/
  339. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-kritiserer-drs-rettelser
  340. ^ http://www.israel-online.dk/mediawatch/171122_Pressenaevnet_afviser_at_behandle_klage_over_DRs_loegne_i_Orientering.php
  341. ^ https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/d36b89cd-2a29-433c-9816-1cea3dc8828b/
  342. ^ https://twitter.com/Pressenaevnet/status/880405121951289345
  343. ^ https://olfi.dk/2017/08/12/dr-beklager-yderligere-fejlagtige-postulater-operation-boellebank/
  344. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-faar-kritik-postpakke-program
  345. ^ https://www.berlingske.dk/serieanmeldelser/et-katastrofalt-daarligt-afsnit-af-drs-danmarkshistorie
  346. ^ https://www.information.dk/kultur/2017/10/historiker-historien-danmark-foerste-reaktion-pis-diskussion-igen
  347. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/df-afslutningen-paa-drs-danmarkshistorie-var-venstresnoet-propaganda
  348. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-udtaler-kritik-af-dokumentaren-drabet-paa-koebmanden
  349. ^ https://www.avisen.dk/pressenaevnet-giver-socialtilsyn-nord-medhold-i-klag_540068.aspx
  350. ^ https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/oliver-bjerrehuus-kaemper-med-hverdagslivet-jeg-har-en-fucking-djaevel-i-mig
  351. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/afgoerelser-om-dr/pressenaevnet-kritiserer-dr
  352. ^ https://www.bt.dk/kendte/dr-taber-sag-til-gunnvoer-virgarsdottir-det-har-vi-intet-belaeg-for-at-skrive
  353. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/pressenaevnet-kritiserer-dr
  354. ^ https://www.pressenaevnet.dk/2019/dr-faar-kritik-for-omtale-af-to-14-aariges-video-paa-musical-ly/
  355. ^ https://lf.dk/for-medlemmer/p-nyhedsbrev/2019/19/landbrug-foedevarer-indberetter-dr-til-pressenaevnet
  356. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/vilde-anklager-mod-onkel-reje/7901904
  357. ^ https://www.bt.dk/samfund/tv-vaert-grimme-kvinder-har-ikke-en-chance-paa-skaermen
  358. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art7571509/Grimme-kvinder-finder-aldrig-vej-til-sk%C3%A6rmen
  359. ^ https://www.herningfolkeblad.dk/artikel/0a5a3f54-eb1e-4248-b388-ed6f5c1b70f6/
  360. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/p1-program-faar-kritik-haardt-sprog
  361. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/kritik-af-klimaindslag-i-tv-avisen
  362. ^ https://www.dr.dk/event/melodigrandprix/seere-undrer-sig-over-daaselatter-og-kunstige-klap-i-grand-prix-nu-svarer-dr
  363. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/kultur/vrede-seere-det-er-snyd/8037125
  364. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/kultur/rasende-seere-fuldstaendig-til-grin/8037106
  365. ^ https://www.dagens.dk/indland/skandale-ved-dansk-melodi-grand-prix
  366. ^ https://jyllands-posten.dk/kultur/film/ECE12072535/drserie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr/
  367. ^ https://jv.dk/artikel/dr-serie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr
  368. ^ https://www.avisen.dk/dr-serie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr_595051.aspx
  369. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/praecisering-i-programtekst-til-pengejaegerne
  370. ^ a b https://piopio.dk/dr-nyhedsdirektoer-vender-paa-en-tallerken
  371. ^ https://watchmedier.dk/nyheder/profiler/article12464649.ece
  372. ^ https://journalisten.dk/dr-kritiseres-for-overskrift-om-fri-abort/
  373. ^ https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-04-30-dr-fjerner-noegen-program-efter-sag-om-overgreb
  374. ^ https://www.information.dk/kultur/leder/2021/06/sagen-dr-pigekoret-viser-kulturbranchen-traenger-voksen
  375. ^ https://politiken.dk/kultur/art8235025/%C2%BBPr%C3%B8v-og-h%C3%B8r-det-g%C3%B8r-k%C3%A6mpe-personligt-menneskeligt-indtryk-det-I-beskriver%C2%AB
  376. ^ https://journalisten.dk/dr-chef-stopper-efter-klage-fra-40-ansatte-om-chikane-og-magtmisbrug/
  377. ^ https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-dr-chef-undskylder-for-vaerts-chikane
  378. ^ https://journalisten.dk/brinks-fornemmelse-for-skandalen/
  379. ^ Heinfelt, Mette Marie (8. januar 2016), Puk Damsgård modtager Cavlingprisen. 
  380. ^ https://cbs-executive.dk/employee/kenneth-plummer-2/
  381. ^ https://www.berlingske.dk/virksomheder/kenneth-plummers-blaa-bog
  382. ^ https://www.bt.dk/samfund/anne-marie-dohm-forlader-dr
  383. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Henriette-Marienlund-ny-mediedirektoer-i-dr
  384. ^ https://www.altinget.dk/person/nikolas-lyhne-knudsen
  385. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/tidligere-dr-chefer-droppet-julekalender-bliver-endnu-en-kaempe-moegsag
  386. ^ https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dri2018/farvel-til-licensen-vi-havde-naesten-set-det-komme
  387. ^ https://www.bt.dk/film-og-tv/dr-vandt-foerste-slag-i-dramakrigen-men-dr-ejer-ikke-soendagen-siger-tv2s
  388. ^ https://www.180grader.dk/sektioner/nyheder/medier/artikel/dr-chef-far-gyldent-handtryk-pa-en-million-kroner
  389. ^ "Interview: Den kløvede konservative stammePolitiken.dk", Politiken, 2016. 
  390. ^ https://www.ft.dk/medlemmer/mf/p/per-stig-møller
  391. ^ https://fyens.dk/artikel/de-unge-vælger-dr-fra
  392. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/jacob-mollerup-stopper-som-dr-redaktoer
  393. ^ https://journalisten.dk/afgaende-p1-chef-radiomediet-gar-ny-guldalder-i-mode/
  394. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/arne-notkin-ny-chef-dr2
  395. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/kanalcheferne-paa-dr2-og-p1-takker-af
  396. ^ https://journalisten.dk/haagerup-giver-journalister-og-politikere-en-opsang/
  397. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/haard-dom-fra-seerne-til-drs-fredagsfiasko-elsker-lina-rafn-men-live-er-doedsygt
  398. ^ https://www.berlingske.dk/laesere/generaldirektoer-morten-hesseldahls-kritik-af-danmarks-radio-startede
  399. ^ https://www.avisen.dk/tidligere-dr-chef-faar-nyt-job_525490.aspx

Eksterne kilder/henvisninger

Koordinater: 55°39′29″N 12°35′27″Ø / 55.658°N 12.5908°Ø / 55.658; 12.5908

Medier brugt på denne side

Cquote2.svg
Vectorised version of png by Cuahl
Cquote1.svg
Vectorised version of png by Cuahl
Flag of Finland.svg
Finlands flag
DR P4 regions.png
Forfatter/Opretter: Väsk, Licens: CC-BY-SA-3.0
Regions of DR P4.
DR MB 314 left.jpg
Forfatter/Opretter: User:EPO, Licens: CC BY 2.5
Mercedes-Benz sendevogn fra Danmarks Radio sender under en fuldskal terrorøvelse i København.
Maria Rørbye Rønn, Folkemødet 2016.jpg
Forfatter/Opretter: Finn Årup Nielsen, Licens: CC BY-SA 4.0
Maria Rørbye Rønn, som generaldirektør for DR, under debatsession på Folkemødet 2016.
DR Byen.jpg
Forfatter/Opretter: Frank B. Daugaard, Licens: CC BY-SA 2.0
DR Concert Hall and the metro tracks in Amagerbro, Copenhagen, Denmark.
DR logo.svg
Logo of DR, a broadcasting company operating television and radio networks. This logo version is from 2013.
TV-Byen 2006.jpg
(c) Bruger:Philip.meisner, CC-BY-SA-3.0
Kontorhuset i TV-Byen, Mørkhøjvej 500. Bygningen er 14 etager høj, og er ligesom Radiohuset og DR Byen tegnet af Vilhelm Lauritzens tegnestue.